در معرفی کتاب قبایل (Tribes) از ست گادین به این نکته اشاره کردیم که بسیاری از کتابهای ست گادین – جز چند مورد استثنا – گردآوری شدهی وبلاگهای او هستند.
در کنار قبایل، کتاب مهره حیاتی (Linchpin) نمونهی دیگری از معدود کتابهای ست گادین است که واقعاً از همان ابتدا به عنوان کتاب نوشته شدهاند.
برای شناختن این کتاب، مهم است که معنی واژهی Linchpin یا مهرهی حیاتی را بدانیم.
در طراحی چرخ گاریها (و البته بسیاری وسایل امروزی) برای اینکه چرخ از محور جدا نشود، از یک قطعهی فلزی استفاده میکنند که در محور فرو میرود و چرخ را نگه میدارد و اصطلاحاً به آن پین تثبیت میگویند.
تعمیرکارهای فارسیزبان برای شکل امروزی این قطعه، معمولاً از واژهی اشپیل استفاده میکنند که برگرفته از تلفظ آلمانی واژهای انگلیسی است که البته کمی هم برای راحتی بیان تغییر کرده است (Split Pin).
به هر حال، نباید انتظار داشته باشید روی جلد یک کتاب مدیریتی فارسی، لغتِ اشپیل را ببینید. ضمن اینکه در انگلیسی هم Linchpin دیگر از معنای تخصصی خود فاصله گرفته و معنای عام پیدا کرده است. مفهومی که شاید یکی از بهترین تعبیرهای آن در فارسی، مهرهی حیاتی است.
خلاصهی حرف ست گادین در کتاب مهره حیاتی چیست؟
فشردهترین شکل بیان ایدهی ست گادین، استفاده از واژهای است که روی جلد کتاب هم نقش بسته است: Indispensable یا غیرقابلجایگزینی.
حرف ست گادین این است که ما در هر سازمان و مجموعهای که کار میکنیم، باید بکوشیم غیرقابل جایگزین باشیم.
اگر من امروز عصر از شرکت #استعفا دادم و فردا صبح فرد دیگری به جای من نشست (یا بدتر از این: لازم نشد هیچکس به جای من بنشیند) و هیچ اتفاقی هم نیفتاد، نشان میدهد که من از تمام ظرفیت خود استفاده نکردهام.
تقریباً تمام کتاب به بسط و پرورش این مفهوم پرداخته و کوشیده خواننده متقاعد شود که میتواند در مسیر تبدیل شدن به یک فرد غیرقابل جایگزین حرکت کند.
او میخواهد به خوانندهی خود کمک کند که کار خود را فراتر از شغل و اشتغال ببیند.
شغل یعنی چیزی که به آن مشغولیم؛ همین و نه بیشتر.
و کسی که خود را شاغل میداند و مشغول بودن برایش کفایت کند، دستاورد بزرگی خلق نخواهد کرد.
به همین علت، ست گادین ترجیح میدهد واژهی Artist یا هنرمند را بهکار بگیرد. هنرمندها از کار حرف میزنند و نه شغل.
آنها میگویند یک کار جدید ارائه کردهام و ما هم عادت کردهایم بگوییم: این یا آن هنرمند، کار جدید خود را عرضه کردهاند.
هنرمند اگر کار نکند، مشغول بودن به هنر برایش اعتباری ندارد و این همان ذهنیتی است که ست گادین تأکید دارد باید الگوی همهی افراد در همهی سازمانها و کسب و کارها قرار بگیرد: مشغول بودن را افتخار ندانیم و کار کنیم.
آنهایی که فقط مشغولند، به سادگی با فرد دیگری که دنبال اشتغال است جایگزین میشوند. اما آنها که کار میکنند به سادگی قابل جایگزینی نیستند.
موضوع این کتاب آنقدر برای ست گادین مهم بوده که سعی کرده یک مانیفست هم برای آن تنظیم کند. اگر فرصت کافی در اختیار دارید، پیشنهاد میکنیم نگاهی به مانیفست یک صفحهای او بیندازید:
The Linchpin Manifesto
محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب
نمایش کامل این مطلب برای کاربران آزاد متمم انجام میشود.
ثبت نام به عنوان کاربر آزاد متمم، سریع و رایگان است و کافی است برای خودتان نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید.
شما با ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، به درسهای مختلفی (از جمله: استعدادیابی، سبک زندگی، پرورش تسلط کلامی، افعال پرکاربرد انگلیسی، مهارتهای ارتباطی و پاراگراف فارسی) دسترسی پیدا خواهید کرد.
ثبت نام کاربر آزاد
قسمتی از کتاب مهرهی حیاتی
به عنوان بخش پایانی این معرفی، چند سطر از کتاب مهرهی حیاتی را میخوانیم.
ست گادین در اینجا کوشیده است توضیح دهد که ترس میتواند مانع حرکت شود و در پشت بسیاری از مشکلات و چالشها، باید رد پای ترس را بجوییم:
اگر فروش ندارید، به دنبال ترس بگردید.
اگر جلسهی بازاریابی به بنبست میرسد، به دنبال ترس بگردید.
اگر شخصی پرخاشگر است، قولش را میشکند یا همکاری نمیکند، ترس در آن دخیل است.
ترس مهمترین احساس ماست. هر چه باشد، اجدادمان را زنده نگه داشته است.
ترس بر احساسات دیگر نیز تسلط دارد؛ زیرا بدون توانایی اجتناب از مرگ، بقیهی احساسات زیاد مهم نیستند.
جامعهی ما هنوز متوجه نشده است چطور از شر ترس خلاص شود، در عوض از آن به شکلی عجیب استفاده میکنیم.
توییتر را بررسی میکنیم، چون میترسیم عقب بمانیم.
به همین دلیل هم کیفهای گران میخریم.
شغل خشک و بدون انعطافی انتخاب میکنیم، چون میترسیم خودمان برای زندگیمان نقشه بریزیم و شکست بخوریم.
تصمیمهای بد مالی میگیریم، چون میترسیم مسئولیت پولمان را قبول کنیم.
از قرار معلوم، حتی از صحبت کردن راجع به ترس هم میترسیم، زیرا آن را واقعیتر جلوه میدهد.
ترس از زندگیِ بدون نقشه اصلیترین دلیلی است که مردم مصرانه از ما میخواهند به آنها بگوییم چهکار کنند.
دلایل تقریباً بدیهیاند: اگر این نقشهی شخص دیگری باشد و به نتیجه نرسد، تقصیر شما نیست.
اگر دستورعمل را به شما دادم و نتوانستید فروش انجام بدهید، چه کسی توی دردسر افتاده است؟
نقشه نهتنها ما را از مسئولیت میرهاند، بلکه یک طلسم اجتماعی است.
توضیح پایانی: کتاب مهره حیاتی با ترجمهی علیرضا خاکساران و به همت #نشر آموخته به بازار عرضه شده است. متن بالا هم از همین ترجمه نقل شده است.
فهرست مطالبی که در متمم به ست گادین مربوط هستند
- کتاب مهره حیاتی از ست گادین | آیا غیر قابل جایگزینی هستید؟
- چند نکته و راهنمایی برای علاقهمندان به نوشتن کتاب | ست گادین
- کتاب قبایل (قبیله ها) نوشته ست گادین
- آینده کتاب و بازار کتاب کاغذی (تقویت مهارت خواندن انگلیسی)
- ماجرای میز بد رستوران: بازاریابی و استراتژی ارائه خدمات
- روی کدام گروه حساب بازکردهاید؟ فهمیدهها یا نفهمیدهها؟
- میوه دوریان و درسی در طراحی محصول (ست گادین)
- رقابت در همه جا هست (ست گادین)
- ست گادین (ست گودین)
- ست گادین: فرصتهای فراموششدهی بازاریابی و تبلیغات
- هر چقدر هم کوچک، اقدامی انجام دهیم
- انتخاب زمان مناسب
- نکتهای از ست گادین دربارهی بازاریابی و فروش و ارتباط با مشتری
- هنر دیدن دنیا (ست گادین)
- ست گادین و داستان غیر خطی رابطه پول و تجربه زندگی
- در دفاع از پرتاب کردن سکه!
مطالب مرتبط
معرفی کتابهای مدیریتی
پاراگراف فارسی
معرفی کتابهای روانشناسی
کتابخوانی و توصیههایی درباره آن
دانشمندان کلاسیک مدیریت و اقتصاد و روانشناسی
سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی
The post کتاب مهره حیاتی از ست گادین | آیا غیر قابل جایگزینی هستید؟ appeared first on متمم.