بازاریابی مدرن چیست؟ مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن

پیش نیاز مطالعه درس بازاریابی مدرن

  • مطالعه مجموعه درس‌های ارزش آفرینی و انجام پروژه پایانی درس ارزش آفرینی

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:

  • بتوانند بازاریابی مدرن را تعریف کرده و آن را با بازاریابی سنتی مقایسه کنند.
  • نقشِ رو آلدرسون (Wroe Alderson) را در توسعه بازاریابی مدرن به‌خاطر بسپارند.
  • بتوانند حوزه‌‌های اصلی بازاریابی مدرن را که آلدرسون در شکل‌گیری آن‌ها نقش داشته، به صورت مختصر شرح دهند.

فشار ذهنی هنگام مطالعه نیاز به مشارکت شما کسب و کار زندگی

این درس را می‌توانید از جنس تاریخچه بازاریابی فرض کرده یا به عنوان معرفی آلدرسون در نظر بگیرید. اما از آن‌جا که بازاریابی در ذهن بسیاری از مردم با کاتلر گره خورده است، ما این درس را در اوایل مجموعه‌ درس‌های مدیریت بازاریابی قرار دادیم تا تاریخ و مرزهای جغرافیایی این دانش، برایتان مشخص‌تر شود.£

وقتی اصطلاح بازاریابی مدرن (Modern Marketing) را می‌شنوید چه چیزی برایتان تداعی می‌شود؟

آیا به بازاریابی بر پایه‌ی تکنولوژی و فناوری اطلاعات فکر می‌کنید؟

آیا به یاد بازاریابی نسل سوم و نسل چهارم که فیلیپ کاتلر مطرح کرده می‌افتید؟

آیا بازاریابی مدرن یا به تعبیر دیگر، بازاریابی نوین برای شما با اصطلاحاتی مانند بازاریابی رابطه مند یا رابطه محور، مترادف است؟

وقتی از بازاریابی مدرن حرف می‌زنیم، قاعدتاً بازاریابی سنتی هم وجود دارد. اما منظور از بازاریابی سنتی چیست و مهم‌تر از آن، بازاریابی سنتی با بازاریابی مدرن چه تفاوتی دارد که این دومی را مدرن نامیده‌ایم؟

درس حاضر را به معرفی بازاریابی مدرن و مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن اختصاص داده‌ایم و آن را به عنوان دریچه‌ای برای ورود به مبحث مدیریت بازاریابی در نظر گرفته‌ایم.

خواهیم دید که معرفی بازاریابی مدرن، بدون معرفی و مرور کارهای رو آلدرسون (Wroe Alderson) امکان‌پذیر نیست و آلدرسون چنان بر توسعه‌ی بازاریابی اثرگذار بوده که بسیاری او را پدر بازاریابی مدرن می‌دانند (+).

ابتدا چند جمله درباره‌ی زندگی آلدرسون صحبت می‌کنیم و سپس به سراغ بازاریابی مدرن و تفاوت آن با بازاریابی سنتی خواهیم رفت.

مختصری از زندگی آلدرسون

رو آلدرسون در سال ۱۸۹۸ به دنیا آمد و مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۹۲۵ در رشته‌ی آمار و اقتصاد دریافت کرد. او مدتی در وزارت بازرگانی با هربرت هوور کار کرد؛ کسی که چند سال بعد (۱۹۲۹) به ریاست‌جمهوری آمریکا برگزیده شد.

کار کردن در کنار مدیران ارشد اقتصادی به او دید خوبی از اقتصاد داد و در همان دوره‌ی جوانی هم، گزارش‌های ارزشمند و تأثیرگذاری درباره‌ی هزینه‌های شبکه‌های پخش و توزیع در اقتصاد آمریکا نوشت (این‌که چه بخشی از این هزینه‌ها ضروری است و چه بخشی را می‌توان کاهش داد).

بعد از این شغل، مدتی در یک شرکت مشاوره‌ی مدیریت کار کرد و نهایتاً در سال ۱۹۴۴ شرکت مشاوره‌ی خودش را با نام آلدرسون و سِشنز (Alderson & Sessions) تأسیس کرد.

تجربه‌ی اندوخته‌شده، حسن شهرت و هوشمندی او باعث شد که به تدریج، بعضی از بزرگ‌ترین برندهای اقتصادی از جمله Dupont، Standard Oil و بنیاد راکفلر به مشتریان شرکتش تبدیل شوند.

آلدرسون در سال ۱۹۴۸ به ریاست انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) برگزیده شد و پس از آن، در دانشگاه‌ MIT و مدرسه‌ی کسب و کار وارتون هم به تدریس پرداخت.

او سمینارهای بازاریابی فراوانی برگزار کرد و البته فقط کسانی اجازه‌ی ورود داشتند که خود او آن‌ها را دعوت کرده بود. شرکت‌کنندگان ویژه‌ای از میان اقتصاددانان، بازاریابان و نظریه‌پردازان برای شرکت در سمینارهایش دعوت می‌شدند و آلدرسون بسیاری از نظریه‌های خود را در آن سمینارها برای دیگران تبیین می‌کرد.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز. مطالعه مجموعه درس‌های مدیریت بازاریابی، صرفاً برای کسانی امکان پذیر است که از هر دو ویژگی زیر برخوردار باشند:

  • کاربر ویژه متمم باشند.
  • پروژه درس ارزش آفرینی را انجام داده باشند و پروژه آنها پذیرفته شده باشد.

البته اگر کاربر ویژه متمم باشید، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که فهرست آن‌ها را می‌توانید در این‌جا ببینید:

فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد درس‌های دوره مدیریت کسب و کار (MBA) متمم را به شکل منظم بخوانید؛ یا لااقل ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

تفکر سیستمی

دیجیتال مارکتینگ

ارزش آفرینی

تصمیم گیری

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام

منابع مورد استفاده در تدوین درس بازاریابی مدرن

A 21st Century Guide to Aldersonian Marketing Thought. Wooliscroft

Marketing Behavior and Executive Action, Alderson

Wroe Alderson: Father of Modern Marketing, Shaw & Pirog

سری مطالب حوزه مدیریت بازاریابی

نوشته بازاریابی مدرن چیست؟ مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن اولین بار در متمم. پدیدار شد.