پیش نیاز مطالعه درس برنامه ریزی ارتباطات بازاریابی
- مطالعه درس تعریف ارتباطات بازاریابی
- مطالعه درس تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی
- مطالعه درس ویژگی های یک برنامه ریزی موفق
از دوستان عزیز متممی انتظار میرود پس از مطالعه این درس:
- بتوانند اجزای اصلی یک برنامه ارتباطات بازاریابی (Marketing Communications Plan) را نام برده و هر یک را توضیح دهند.
- با مطالعهی یک برنامه ارتباطات بازاریابی، بتوانند آن را بررسی کرده، اجزای مختلف آن را تفکیک کنند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه نیاز به مشارکت شما کسب و کار زندگی£
برنامه ارتباطات بازاریابی را هم مانند هم برنامهی دیگری، میتوان به یک لباس تشبیه کرد که در نهایت باید بر تن کسب و کار بنشیند و برای قامت آن مناسب باشد.
قطعاً هیچکس انتظار ندارد، حجم و جزئیات برنامه ارتباطات بازاریابی یک شرکت بزرگ بینالمللی با برنامه بازاریابی یک رستوران کوچک محلی یکسان باشد.
اما میتوان انتظار داشت که ساختار این برنامهها مشابه باشد.
به عنوان مثال، طبیعی است که برای آن رستوران کوچک، برآورد منابع، ممکن است در چند جمله تمام شود (مثلاً: دو نفر میخواهیم با پنجاه میلیون تومان).
اما برای شرکت بزرگ بینالمللی، منابع مورد نیاز ممکن است خود به یک سند بزرگ با جزئیات فراوان تبدیل شود (مثلاً برآورد منابع به تفکیک حوزههای جغرافیایی).
با این حال، همچنان ساختار، یکسان است و در هر دو برنامه، به منابع توجه شده است.
با این مقدمه، به سراغ برنامه ریزی ارتباطات بازاریابی میرویم و انتظار داریم شما، هنگام مطالعهی درس، بخشهای مختلف آن را در ذهنتان، با مقیاس کسب و کار مد نظر خود تطبیق دهید.
اجزای یک برنامه ارتباطات بازاریابی
همهی برنامهها، کمابیش بخشهای مشابهی دارند و برنامه ارتباطات بازاریابی هم در این زمینه، از سایر برنامهها مستثنی نیست.
تحلیل وضع موجود، هدف گذاری، زمانبندی، و پیشبینی مکانیزمهای پیگیری، از جمله بخشهای یک برنامه هستند.
ما در درس ویژگی های یک برنامه ریزی موفق این اجزا را به شکل کلی توضیح دادهایم.
بنابراین، درس حاضر، به بررسی دقیقتر هر یک از یک از المانهای برنامه ریزی در برنامه ارتباطات بازاریابی میپردازد (+):
- بررسی بستر برنامه ریزی
- تعیین اهداف ارتباط
- تعیین استراتژی ارتباطات بازاریابی
- تعیین بستهی ترویج (روشها، ابزارها و رسانهها)
- منابع مورد نیاز
- زمانبندی
- ارزیابی، کنترل و بازخورد
هنگام مطالعهی بخشهای زیر، خواهید دید که تدوین برنامه ارتباطات بازاریابی از زوایای بسیاری شبیه یک پروژه است و مهارتهای مدیریت پروژه، میتوانند نقش مهمی در برنامه ریزی بهتر و واقعگرایانهترِ ارتباطات بازاریابی داشته باشند.
بررسی بستر برنامه ریزی و شرایط محیطی (Context Analysis)
بررسی بستر برنامه ریزی و شرایط محیطی، یکی از مهمترین مراحل هر شکلی از برنامهریزی است.
اما متأسفانه این بخش، چندان جدی گرفته نمیشود یا مجموعهای از حرفهای کلی در آن مطرح میشود.
در بسیاری از برنامههای رسمی که طی سالهای اخیر در کشورمان منتشر شدهاند، میتوانید جملههای زیر یا مشابه آنها را در بخش Context ببینید:
با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تمایل دولت [در اینجا شمارهی دولت میآید] به حمایت کسب و کارهای [داخلی/نوپا/جوان/دیجیتال/دانشبنیان] و نیز اینکه سال جاری سالِ [در اینجا عنوان سال ذکر میشود] نامیده شده است، بستر مناسبی برای [فعالیتهای شرکت در اینجا نوشته میشود] شکل گرفته است.
همچنین شرکت ما، با توجه به برخورداری از [همهی چیزهایی که شرکت از آنها برخوردار است و نیست در اینجا ذکر میشود]، ما میتوانیم [همهی آرزوهای کسب و کار هم در اینجا بیان میشود]
البته ممکن است تفاوتهایی را در برنامههای تنظیم شده توسط بخش دولتی و خصوصی ببینید، اما اصل مسئله همچنان بر جای خود باقی است که بخش Context به عنوان یک بخش تزئینی و در نقش مقدمهای برای ورود به اصل بحث، نقش ایفا میکند.
اگر قصد دارید تحلیل شرایط محیطی و بستر برنامه ریزی را به شکل حرفهای انجام دهید، بهتر است چهار بخش زیر را در آن در نظر بگیرید:
در اینجا برخی از سوالهایی را که مناسب است در هر یک از این چهار بخش بررسی شوند، با هم مرور میکنیم:
محدودیت در دسترسی کامل به این درس
دوست عزیز. مطالعه مجموعه درسهای مدیریت بازاریابی، صرفاً برای کسانی امکان پذیر است که از هر دو ویژگی زیر برخوردار باشند:
- کاربر ویژه متمم باشند.
- پروژه درس ارزش آفرینی را انجام داده باشند و پروژه آنها پذیرفته شده باشد.
البته اگر کاربر ویژه متمم باشید، به درسهای بسیار بیشتری دسترسی پیدا میکنید که فهرست آنها را میتوانید در اینجا ببینید:
فهرست درسهای مختص کاربران ویژه متمم
البته از میان درسها و مطالب مطرح شده، ما فکر میکنیم شاید بهتر باشد درسهای دوره مدیریت کسب و کار (MBA) متمم را به شکل منظم بخوانید؛ یا لااقل ابتدا مطالعهی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:
تفکر سیستمی
دیجیتال مارکتینگ
ارزش آفرینی
تصمیم گیری
اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام
سری مطالب حوزه تبلیغات
The post برنامه ریزی ارتباطات بازاریابی appeared first on متمم.