حسادت به داشته های دیگران

ما در پیام اختصاصی متمم هر روز جمله‌ی کوتاهی را برای شما نمایش می‌دهیم.

می‌دانیم که جمله‌های کوتاه را معمولاً نمی‌توان به عنوان توصیه‌ای قطعی یا ادعایی علمی در نظر گرفت؛ بلکه بیشتر جرقه‌ای هستند تا درباره‌ی یک موضوع بیشتر بیندیشیم.

به همین علت، این جمله‌ها فرصت خوبی هستند تا در قالب دعوت به گفتگو، با یکدیگر حرف بزنیم و تجربه‌ها و دیدگاه‌هایمان را به اشتراک بگذاریم.

جمله‌ای که این بار انتخاب کرده‌ایم درباره‌ی حسادت است (با توجه به این‌که مفهوم مطرح‌ شده در جمله به افراد مختلفی نسبت داده شده، مناسب‌تر دیدیم آن را به فرد مشخصی منسوب نکنیم):

یکی از بدترین انواع حسادت

با وجودی که این جمله ظاهراً ساده به نظر می‌رسد، اما اغلب ما مصداق‌های این شکل از حسادت در زندگی خود و اطرافیان‌مان تجربه کرده‌ایم.

گاهی اوقات، بخشی از دستاوردها و داشته‌های دیگران (مثلاً دانش، درآمد، جایگاه اجتماعی، شهرت، نفوذ و تأثیرگذاری یا هر داشته‌ی دیگر) حس حسادت را در ما برمی‌انگیزد (یا به شکل افراطی در حدی که میل داریم او هم داشته‌اش را از دست بدهد، یا حسادت مثبت و غبطه خوردن، در همین حد که ای کاش من هم از این منظر مانند او بودم).

نکته‌ای که در این جمله به آن توجه شده این است که ما جایگاه و وضعیت کلیِ فرد را نمی‌خواهیم و حتی نمی‌پسندیم؛ بلکه صرفاً بخشی از داشته‌هایش را می‌خواهیم.

مثلاً نمی‌خواهیم کمدین شویم و برنامه‌های مفرح برای مردم اجرا کنیم، اما به این‌که یک کمدین با درآمد این کار یک ساختمان بزرگ در بهترین نقطه‌ی شهر خریده حسادت می‌کنیم.

این نوع نگاهِ دست‌چین شده نسبت به وضعیت دیگران (که گاهی Cherry-picking نامیده می‌شود) می‌تواند به یکی از عوامل ناشادی و نارضایتی ما تبدیل شود.

آیا شما هم چنین حسی را تجربه کرده‌اید؟ در اطرافیان‌تان چطور؟

با چنین حسی چه می‌توان کرد یا چه باید کرد؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

ثبت‌نام به عنوان کاربر آزاد متمم

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

دوره MBA

فنون مذاکره | تصمیم گیری

تحلیل رفتار متقابل | پرورش تسلط کلامی

افزایش عزت نفس | چگونه شاد باشیم

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام سری مطالب حوزه کارگاه زندگی شاد

The post حسادت به داشته های دیگران appeared first on متمم.