در طی محقق کردن هدفِ آشنایی عموم کمیک فن ها با کمیک های خوب از انتشارات مختلف، تصمیم گرفته ایم به صورت ماهانه به معرفی برترین های این صنعت بپردازیم. اکنون با بررسی برترین کمیک های انتشارات دی سی و ورتیگو همراه کمیک اسکواد باشید.
Shade, the Changing Woman 5
نویسنده: سیسیل کاستِلوچی
طراح: مارولی زارکُنه به همراه فیتز پاتریک
تاریخ انتشار: ۴ جولای ۲۰۱۸ – ۱۳ تیر ۱۳۹۷
امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۴/۱۰ از ۶ نقد
امتیاز از (Good Reads): ۳/۵ از ۷ رای
منتقد اسکواد: شایان محمودی
بی شک سری کمیک Shade, The Changing Woman یکی از بهترین کمیک هایی است که انتشارات دی سی/ورتیگو در حال منتشر کردن آن است؛ پیچش های داستانی بی نظیر و نگاه آن به قشر خاص، شکست خورده و سر در گم جامعه که روز به روز در حال بیشتر شدن هستند، آن را از دیگر سری های در حال پخش نشریه های شناخته شدهی کمیک متمایز می کند.
حالا پس از چند شماره ماجراجویی هیجان انگیز، این داستان در حال نزدیک شدن به پایان خود است؛ اما در این میان سردرگمی همیشگی شید که به طور مداوم عواطف و احساسات و غرایز خود را زیر سوال می برد به خوبی با مبارزات داستان پیوند می خورد و به مخاطب نشان می دهد که چگونه شخصی مانند شید که حتی ارادهی خود برای زندگی را از دست داده حاضر است برای به پایان رساندن یک قائلهی بزرگ فداکاری کند.
یکی از بارز ترین نکاتی که هر مخاطب با کمی دقت متوجهی آن می شود این است که شید ممکن است دارای بیماری روانی باشد و همچنان دارد با شخصیت های متفاوت خود در ذهنش دست و پنجه نرم می کند و در این میان چیزی که بیشتر از همه باعث زیبایی این جنبه از شخصیت شید می شود طراحی های زیبای مارولی زارکُنه است که در کنار رنگ آمیزی های فیتز پاتریک به خوبی چندگانه بودن شخصیت شید را القا می کند. به خصوص اینکه فیتز پاتریک برای نمایش هر احساس از یک رنگ بهره می گیرد و این رنگ ها را میتوان در سراسر داستان در پس زمینه و حتی در لباس شید مشاهده کرد که باعث می شود این موضوع در ذهن مخاطب به عنوان یک نکته برجسته باقی بماند.
دیالوگ نویسی های سیسیل کاستِلوچی نیز بسیار عالیست؛ او کسی است که وظیفه دارد در کنار تمام پیچیدگی های شخصیتی و هم چنین گوشه کنار های تاریک شخصیت شید، زندگی او را به عنوان یک زن و البته به عنوان یک قهرمان نیز به تصویر بکشد و بی شک وی در این موضوع بسیار موفق عمل می کند.
Superman 1 & Action Comics 1001
نویسنده: برایان مایکل بندیس
طراح: ایوان ریس (سوپرمن) | پاتریک گلیسون (کمیک های اکشن)
تاریخ انتشار: ۱۱ جولای ۲۰۱۸ – ۲۰ تیر ۱۳۹۷ | ۲۵ جولای ۲۰۱۸ – ۳ مرداد ۱۳۹۷
امتیاز از (Comic Book Round Up): ۷.۸/۱۰ از ۴۶ نقد | ۸.۲/۱۰ از ۳۰ نقد
امتیاز از (Good Reads): ۳.۸/۵ از ۷۱ رای | ۳.۶۵/۵ از ۳۴ رای
منتقد اسکواد: ارشیا بشیری
نویسنده ای که فشار سنگینی را در هنگام انتخاب شدن به عنوان نویسندهی شخصیت درجه یک دی سی یعنی سوپرمن تحمل کرد و سطح توقعات از او بسیار بالا بود اما در نهایت این نویسنده توانست تمام انتظارات را برآورده کند.
با توجه به سبک دوست داشتنی برایان مایکل بندیس در کمیک های مارول، اکثر هواداران فکر می کردند که دی سی قرار است با آوردن بندیس، کاری کند که او، آن طعم دلچسب مارولی خود را وارد کمیک های سوپرمن کند اما در کمال تعجب بندیس اینکار را نکرد و بیشتر به دنبال سنت شکنی در کار های قبلی خودش بود. او با بهره برداری صحیح از تاریخچهی سوپرمن و رویداد های حال حاضر دی سی توانست کولاکی در سری جدید کمیک های سوپرمن به پا کند. برایان بندیس به همراه ایوان ریس و پاتریک گلیسون در این دو کمیک، تمام آن اعتقاداتی که از ابتدا بروی آن ها تاکید کرده بود را به شخصیت سوپرمن بازگرداند و همان جنبهی کلاسیک و حقیقی سوپرمن را به مخاطبان نشان دهد و این شخصیت را به ریشه هایش بازگرداند.
داستان این دو کمیک به طور مرتبط و در ادامهی داستان مرد پولادین دنبال می شود. در جایی که سوپرمن در صدد برطرف کردن مشکلاتی است که روگول زار در کمیک مرد پولادین بوجود آورده بود. (روگول زار؛ جنگجویی افسانه ای که کریپتون را از بین برد و تقریباً سوپرمن را به پای مرگ کشاند و بخش عظیمی از میراث باقی مانده از کرپیتون را از بین برد.)
در این میان همچنان بندیس در پی پر رنگ کردن سرنخ هایی است که در کمیک مرد پولادین به جا گذاشته بود. از رفتن لوئیز لین و پسر کلارک یعنی جان کنت تا رخ دادن آتش سوزی های عمدی که به صورت های مکرر و عجیب متروپلیس را تهدید می کنند. البته آمدن خبیث های درجه سوم و چهارمی که به طور ناگهانی هوس خرابکاری می کنند نیز بخش دیگری از صورت مسئله هستند که توجهی سوپرمن را به خود جلب کرده اند. بندیس با مطرح کردن این سرنخ ها به صورت پیوسته و در هم تنیده سعی دارد خواننده را درگیر کند و ندای آمدن اتفاقات بزرگ تری را برساند.
بیشترین تاثیر کار بندیس کماکان بر شخصیت پردازی سوپرمن و تاکید بر اعتقادات اوست؛ او هم چنین در کنار پرداختن به شخصیت سوپرمن سعی کرده است که شخصیت پردازی کلارک کنت را به عنوان یک پدر تنها و افسرده و درگیر با کارهای روزانه حفظ کند. در کل ایراد خاصی نمیتوان از کار بندیس گرفت به جز خرده گیری هایی که برخی فن ها بابت تغییر اوریجین سوپرمن از او می گیرند ولی در کل کار بندیس با سوپرمن، یک پروژه بلند مدت و همه گیر است که در نهایت نتیجه پر ثمری را برای دی سی خواهد داشت، همانند ۱۷ سالی که بندیس در مارول همین ثمره را بدست آورد.
Justice League 3-4
نویسنده: اسکات اسنایدر
طراح: جورج خیمنز
تاریخ انتشار: ۴ جولای ۲۰۱۸ – ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸ جولای ۲۰۱۸ – ۲۷ تیر ۲۰۱۸
امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۸/۱۰ از ۳۰ نقد | ۸.۹/۱۰ از ۳۱ نقد
امتیاز از (Good Reads): ۳.۶/۵ از ۶۳ رای | ۳.۸/۵ از ۵۳ رای
منتقد اسکواد: شایان محمودی
پس از رویداد متال بسیاری منتظر بودند تا ببینند اسکات اسنایدر، نویسنده ای که در سال های اخیر نویسندگی تعدادی از بهترین کمیک های دی سی را بر عهده داشته با سری کمیک های از رمق افتادهی لیگ عدالت چه خواهد کرد و حالا بعد از گذشت چند شماره باید اعتراف کرد که سری کمیک های لیگ عدالت نیز درست همانند دیگر کمیک های اسکات اسنایدر شاهکار هستند؛ همان تم سنت شکن و خلاق همیشگی که با دیالوگ های جز به جز و شناخته شدهی اسکات اسنایدر همراه می شوند تا به بیان برگه ای جدید از داستان های لیگ عدالت بپردازند.
یکی از بزرگ ترین کار هایی که اسکات اسنایدر در این سری انجام می دهد بازگرداندن و برجسته کردن تم کیهانی در کمیک های لیگ عدالت است؛ موضوعی که با ادامه پیدا کردن داستان سری کمیک های No justice و رویداد متال عملی می شود. از سوی دیگر ستارهی درخشان این سری تا به اینجا بدون شک گروه Legion Of Doom بوده است؛ گروهی که به رهبری لکس لوثر به خوبی در مقابل لیگ عدالت قد علم می کنند و با نکته سنجی اسکات اسنایدر هر یک از اعضایش این فرصت را می یابند که به خوبی شخصیت پردازی خود را تثبیت کنند.
اما این موضوع بهایی هم دارد و بهای آن به حاشیه کشیده شدن اعضای اصلی گروه لیگ عدالت است به عنوان مثال مارشن منهانتر و جان استورات هر دو نقش بسیار بزرگی را در داستان بازی می کنند اما در مقایسه با دیگر شخصیت ها درصد کمی از کمیک را به خود اختصاص می دهند؛ این موضوع منجر به ضعیف شدن یکی از بارزترین شاخصه های گروه لیگ عدالت یعنی هم بستگی اعضای آن می شود. موضوعی که امیدواریم در آرک های آینده شاهد پرداخت بیشتری نسبت به آن باشیم.
طراحی های شماره ها تقریباً بر عهدهی افراد متفاوتی است اما در این دو شماره شاهد طراحی های جورج خیمنز بودیم که همگی عالی هستند و فضای داستان و مخصوصاً تم کیهانی آن را به خوبی به تصویر می کشند.
در پایان میتوان گفت علی رغم تمام کاستی ها نباید از این نکته غافل شد که ران جدید کمیک های لیگ عدالت هنوز در ابتدای راه قرار دارد و به نسبت تعداد شماره هایی که از آن منتشر شده و در مقایسه با سری جف جانز و برایان هیچ فوق العاده عمل کرده است.
Justice League Dark 1
نویسنده: جیمز تاینیون آی وی
طراح: آلوارو مارتینز بونئو
تاریخ انتشار: ۲۵ جولای ۲۰۱۸ – ۳ مرداد ۱۳۹۷
امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۵/۱۰ از ۴۱ نقد
امتیاز از (Good Reads): ۴.۱/۵ از ۵۵ رای
منتقد اسکواد: ارشیا بشیری
یکی از غیر منتظره ترین عناوین معرفی شده توسط انتشارات دی سی به گل سرسبد ماه جولای این انتشارات تبدیل شد. کمیکی که واقعاً هیچ توقعی از آن نمیرفت و کسی انتظار چندانی از آن نداشت توانست به بخش جادو و تاریک دنیای دی سی جلای تازه ای ببخشد و در آن روح جدیدی بدمد. جیمز تاینیون با دست به قلم شدن برای عنوان لیگ عدالت تاریک، آن طعم دارک و جذاب داستان هایش را در بطن های این کمیک تزریق کرد و از شخصیت ها توانست بهرهی مناسبی ببرد.
داستان از اینجا شروع می شود که پرنسس دایانا احساس می کند بعد از اتفاقات رویداد متال، بخش عرفانی و جادویی دنیای دی سی به طرز عجیبی از همیشه خطرناک تر و البته غیر قابل کنترل تر شده است. اتفاقات داستان بیشتر روی شخصیت پردازی دایانا تمرکز می کنند و جیمز تاینیون با هنرمندی تمام، واندرومنی را به مخاطب تحویل می دهد که نمونه اش توی هیچ یک از کمیک های امسال واندرومن یافت نمی شود. شخصیت پردازی منسجم و ظریف دایانا با آن تم دارک و روحی که جیمز تاینیون به داستان تزریق کرده ترکیب شده و ما شاهد یک جهش شخصیتی عالی برای دایانا هستیم.
دایانا به عنوان شخصیت هادی و راوی داستان، به همراه کارآگاه بوبو، به سراغ پیدا کردن افرادی برای مقابله با اوضاع نا به سامان یونیورس می رود. این بار جادوی تاریک به شکل عجیبی مانند طاعون به جان مردم افتاده است و هیچ سرنخی از چیزی که باعث به بار آوردن این همه خرابی و تبعات شده موجود نیست. دایانا و بوبو در جذب کردن نیرو برای مقابله با بخش تاریک مالتی ورس ناکام می مانند و کسی با آنها همراه نمی شود. در نهایت، این اتفاقات داستان هستند که تمام سیناپس ها را به یکدیگر مرتبط کرده و بالاخره یک تیم دست و پا شکسته را در کنار یکدیگر جمع می کنند.
جیمز تاینیون با آوردن واندرومن به عنوان یکی از اعضای اصلی لیگ عدالت تاریک، توانست پایه و اساس منسجم تری را در این عنوان ایجاد کند. گرچه خیلی ها برای جان کنستانتین لحظه شماری می کردند اما به نظر می رسد کار های جان آنچنان با سبک و سیاق تیمی جور نیستند. تاینیون با شخصیت پردازی درستِ شخصیت های حاضر در این عنوان مثل پرنسس دایانا، زاتانا، سوامپ ثینگ و البته شخصیت دوست داشتنی دنیای تاریک دی سی یعنی جان کنستانتین توانست پی ریزی خوبی را برای یک ران هیجان انگیز ایجاد کند.
حضور شخصیت های قدیمی یونیورس دارک دی سی همچون جیسون بلاد، مادام زانادو و فرشتگان شهر سیلور سیتی و دیگر شخصیت های سری دوزخ افروز از دیگر عواملی هستند که خوانندگان اصیل کمیک های دی سی را ترغیب به خواندن این کمیک می کنند؛ مخصوصاً حضور دوبارهی زاتارا یا همان دکتر فیت اصلی در کنار زاتانا یکی از برترین صحنه های این کمیک برای هواداران به شمار می رود.
داستان با وجود روند مشخص و سادهی خود چیز های زیادی برای گفتن دارد و با اشاره کردن به آنها سعی دارد اتفاقات آیندهی این سری را پی ریزی کند. طراحی های آلوارو مارتینز بونئو به خوبی فضای دارک و احساسات شخصیت ها را منتقل می کنند.
با این وجود، این سری هنوز در شماره اول قابل مقایسه با سری فوق العادهی پیتر میلیگان و مایکل جنین در دوره نیو ۵۲ نیست و باید منتظر ماند و دید که جیمز تاینیون و آلوارو مارتینز در شماره های آینده چطور عمل می کنند؛ شاید این تیم بتوانند دوباره طعم خوشایند سری حیرت انگیز لیگ عدالت تاریک در نیو ۵۲ یا کمیک های کلاسیک دوزخ افروز را در دی سی یونیورس تکرار کنند.
Doomsday Clock 6
نویسنده: جف جانز
طراح: گری فرانک
تاریخ انتشار: ۲۵ جولای ۲۰۱۸ – ۳ مرداد ۱۳۹۷
امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۱/۱۰ از ۳۴ نقد
امتیاز از (Good Reads): ۴.۲/۵ از ۹۲ رای
منتقد اسکواد: ارشیا بشیری
“برای دست یابی به خندهی حقیقی، باید قادر باشی که دردت رو برداری، و باهاش بازی کنی.” این جمله تمی بود که در هر ۴۵ صفحهی کمیک ساعت قیامت مشاهده می شد، چیزی که روزنهی اصلی شخصیت پردازی اریکا منسون بود؛ دختربچه ای که با پدر تنهای خود به آمریکا مهاجرت کرده است و اوقات خوش خود را در مغازهی عروسک فروشی پدرش می گذراند. سختی ها و بدبختی های زندگی مهاجرانی که به یک کشور بیگانه نقل مکان می کنند به وضوح در این کمیک قابل مشاهده است و این سختی ها و این تبعیض و فشاری که از طرف عوامل مختلف ایجاد می شوند روی شخصیت اریکا تاثیر می گذارد و کم کم او را شکل می دهد. عواملی که یک دختر معصوم را به خاطر دفاع از پدرش و چیز هایی که دوست دارد مجبور به ارتکاب قتل می کند.
تمامی این نکات باعث قدرت یابی صحبت های جف جانز مبنی بر ارائهی یک کمیک سیاسی-اجتماعی به سبک نگهبانانِ آلن مور می شوند و نشان دادن مسائلی مانند تبعیض، قدرت حاکمان، مهاجرت و مسائلی از این قبیل که جزء مسائل دست اول امروز می باشند، آگاهی جف جانز و بی باکی او را در نشان دادن حقیقت می رساند.
جف جانز بدون شک توانست با پیش بردن داستان در دو خط زمانی متفاوت به صورت پی در پی که حول اوریجین و اتفاقات حال حاضر شخصیت ها می چرخد یک بالانس کاملاً مناسب را ایجاد کند. شخصیت پردازی، کلید اصلی موفقیت سری جف جانز است که در این شماره با نشان دادن اوریجین ماریونت و مایم به نقطهی اوج رسید. شخصیت پردازی ای که باعث شد بالاخره بعد از ۵ شماره دلیل خباثت و اعمال این زوج را بفهمیم و در آخر با آنها و زندگی آنها ارتباط برقرار کنیم.
جف جانز در این شماره نشان داد که در کمیک ساعت قیامت تمام حواس و فکر خود را تنها بروی تئوری سوپرمن یا وجود دکتر منهتن و مسائل این چنینی متمرکز نکرده است، بلکه او علاوه بر تسلطی که بر داستان دارد توانسته بر تک تک جزئیات طراحی شده در کمیک نیز تسلط داشته باشد. شاید باورنکردنی به نظر برسد ولی تعداد ایستراگ هایی که در کمیک های ساعت قیامت وجود دارند به حدی می باشند که در هیچ کمیک دیگری در انتشارات دی سی یا حتی انتشارات مارول قابل مشاهده نیست. علاوه بر تسلط داشتن بروی داستان، جف جانز تسلط خود را بروی تمام کاراکتر هایی که استفاده کرده نشان می دهد و این مسئله از شوخی، رومنس، گریه و خنده های شخصیت ها در عین جدی بودن داستان مشخص است؛ به طوری که جف جانز توانست با وجود سنگین بودن مطالبی که در هر شماره ارائه می شود، تعادل خوبی را بین پیشروی در داستان و پیشروی در رشد شخصیت ها ایجاد کند.
در بخش طراحی، گری فرانک یک اعجوبه است. طراحی صورت به طور کاملاً گویا و متناسب با روحیات و احساسات شخصیت ها یکی از بخش های اصلی بی نظیر بودن طراحی های گری فرانک است. او علاوه بر طراحی چهره، روی طراحی جزئیات، طراحی فیزیک کاراکتر ها و تمایز چهره ها هم به خوبی عمل کرده است و در آخر فضایی را تحویل داده که تنها در کمیک هایی از قبیل واچمن یا امثال کمیک های سیاسی-اجتماعیِ ابرقهرمانان مشاهده می شود.
در کلام آخر کاری که جف جانز و گری فرانک در حال انجام آن هستند تاثیر بسیار گسترده ای بروی تمام شخصیت های دی سی خواهد گذاشت و با توجه به خط زمانی این داستان که تقریباً بعد از اتمام تمام کمیک های سری تولدی دوباره رخ می دهد باید منتظر تغییرات بسیاری در سیر شخصیت ها و دنیای دی سی در سری های آینده این انتشارات باشیم.
نوشته ماه جولای ۲۰۱۸: برترین کمیک های انتشارات دی سی + ورتیگو اولین بار در کمیک اسکواد. پدیدار شد.