اگر با گیمیفیکیشن آشنا هستید، نیازی به مطالعهی نمونه های گیمفیکیشن ندارید و میتوانید مستقیماً به سراغ درسهای بعدی بروید.
اما برای دوستانی که پیش از این، تجربهی درگیر شدن در گیمفیکیشن را نداشتهاند (یا درگیر شدهاند و نام آن را نمیدانستهاند) مطالعهی نمونه های گیمیفیکیشن مطرح شده در این درس، میتواند فضای درس را شفافتر کرده و آنها را برای مطالعهی درسهای آتی (از جمله معنی Engagement و تعریف گیمیفیکیشن) آمادهتر کند.£
شاید گیمیفیکیشن (یا بازی سازی یا بازی آفرینی یا بازی پردازی یا هر واژهای که شما به عنوان معادل آن دوست دارید و میپسندید) در ابتدا واژهی پیچیده به نظر برسد.
اما با مرور چند نمونه گیمیفیکیشن خواهیم دید که مصداقهای بازیسازی (حداقل نمونههای ساده و ابتدایی آن) برای ما چندان غریب و ناآشنا نیستند و بارها آنها را تجربه کردهایم.
یکی از نمونه های گیمفیکیشن – کارت عضویت و تخفیف خرید مکرر
فرض کنید به یک کافیشاپ رفتهاید.
در لحظهای که در حال پرداخت صورتحساب هستید، صندوقدار یک کارت تخفیف کوچک را هم در کنار صورت حساب شما روی میز میگذارد و میگوید: «کسانی که ۱۰ مرتبه به اینجا مراجعه میکنند، یک مرتبه به صورت کامل مهمان ما هستند.»
روی کارت، علامت ۱۰ فنجان قهوه ترسیم شده و صندوقدار هنگام تحویل کارت به شما، یکی از فنجانهای روی کارت را مهر میکند.
به دفعهی بعدی که میخواهید به یک کافی شاپ بروید فکر کنید (مثلاً فرض کنید که به خاطر جبران لطف یک دوست، یا از روی یک اجبار اجتماعی، مجبور شدهاید کسی را در یک کافی شاپ مهمان کنید).
از میان گزینههایی که برای نوشیدن یک قهوه دارید، کدام را انتخاب میکنید؟
همچنین احتمالاً قبول دارید که اگر بیش از نصف فنجانهای کارت، مهر خورده باشند، ممکن است میلی درونی شما را به مراجعهی بیشتر به کافیشاپ و تکمیل مهرهای آن ترغیب کند.
گیمیفیکیشن در دنیای دیجیتال
مثالهای گیمیفیکیشن در فضای فیزیکی کم نیست. اما همچنان میتوان گفت مشهورترین و شناختهشدهترین نمونه های گیمیفیکیشن در فضای دیجیتال هستند.
شبکه های اجتماعی به علت فراگیر بودن، یکی از بهترین نمونه های گیمیفیکیشن دیجیتال هستند:
- کسانی که در اینستاگرام پستی منتشر میکنند، بارها و بارها به اکانت خود سر میزنند و تعداد لایکها و کامنتها را نگاه میکنند.
- فعالان فیس بوک و توییتر و شبکه های اجتماعی مشابه، دائماً در انتظار هستند تا دیگران، پستهای آنها را Share کنند و به اشتراک بگذارند.
- یک بررسی ساده نشان میدهد که بخش قابل توجهی از کاربران شبکههای اجتماعی، نه به خاطر انتشار محتوا، بلکه به خاطر پیگیری اثرات و نتایج محتوای منتشر شده، به این شبکهها سر میزنند.
- یکی از علتهای رواج یافتن برنامههایی که تعداد فالوورهای اضافه شده و کاهش یافته را گزارش میدهند (خصوصاً برای اکانتهای غیرتجاری) میتواند میل به تجربهی همین بازی باشد (چقدر پیش آمده که تا کنون به خاطر اینکه کسی شما را Unfollow یا Unfriend کرده، شما هم دست به اقدام متقابل زده باشید؟)
البته گیفیمیکیشن در شبکههای اجتماعی مطرح (مثل اینستاگرام و فیس بوک) بسیار فراتر از چند مکانیزم استاندارد مانند لایک و کامنت است و اگر کسی به بررسی عمیق و حرفهای گیمیفیکیشن علاقهمند باشد، حتماً باید مطالعهی گیمیفیکیشن در شبکه های اجتماعی را در برنامهی خود بگنجاند.
تمرین و مشارکت در بحث
سعی کنید روش جان برین در یادگیری زبان انگلیسی را به عنوان نمونه ای از گیمیفیکیشن در آموزش بررسی و تحلیل کنید.
با توجه به اینکه در یکی دو سال اخیر، رونق این سایت نسبت به گذشته کمتر شده (از سه میلیون دانه برنج روزانه به یک میلیون) به نظرتان روش یا ایدهای وجود دارد که کمی رونق چنین سایتی را افزایش دهد؟
سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار
The post گیمیفیکیشن چیست؟ | برخی از نمونه های گیمفیکیشن appeared first on متمم.