میدانید که در پیام اختصاصی متمم، هر روز جملهی کوتاهی را برای شما نمایش میدهیم.
همواره گفتهایم که جملههای کوتاه را معمولاً نمیتوان به عنوان توصیهای قطعی یا گزارهای علمی و حتی یک موضعگیری مشخص در نظر گرفت.
اما همین جملهها، میتوانند ما را به فکر کردن وادار کرده یا فضایی برای بحث و گفتگو و تبادل نظر ایجاد کنند.
این بار به سراغ جملهای از چارلز کترینگ (Charles Kettering) میرویم.
ما قبلاً یک بار هم از یکی از جملات او در بحث مهارت کار تیمی استفاده کردیم (مطلبی تحت عنوانِ ایدهها را به کمیتهها نسپارید) و در آنجا به سوابق او در زمینهی ایده پردازی و اختراع پرداختیم.
این بار میخواهیم جملهی دیگری از او را بخوانیم و به بحث بگذاریم:
از کنار این جمله هم، مانند سایر جملههای مطرح شده در #دعوت به گفتگو نمیتواند با یک علامت یا به نشانهی رد یا تأیید عبور کرد.
این جمله را میشد به بحث خلاقیت و حل مسئله هم ارتباط داد و در آنجا مطرح کرد.
اما آن را در درسِ یادگیری مطرح کردهایم تا از زاویهای متفاوت به آن نگاه کنیم:
پارادوکس یادگیری
هر جا صحبت از یادگیری است، معمولاً دو نکته (یا توصیه) مطرح میشود:
- برای یادگیری، هر چقدر میتوانید وقت بگذارید و مطمئن باشید که هرگز از اینکه توان و انرژی خود را صرف یادگیری کردهاید، پشیمان نخواهید شد.
- به خاطر داشته باشید که باید آموختههای خود را کنار بگذارید و در چارچوب آنها گرفتار نشوید. همهی کسانی که به افراد بزرگی در رشتهی خود تبدیل شدهاند، این جرأت را داشتهاند که آموختههای رسمی و چارچوبهای پذیرفته شده را فراموش کنند و کنار بگذارند.
مشکل اینجاست که این دو نکته به صورت جداگانه، کاملاً قابل درک و پذیرش بهنظر میرسند.
اما وقتی آنها را کنار هم میگذاریم، به نظر میرسد که با یکدیگر در تضاد هستند.
حتی اگر فرض کنیم در مقطعی باید تابع چارچوبها باقی ماند و در مقطعی دیگر، باید چارچوبها و آموختهها را کنار گذاشت، باز هم میدانیم که تمایز قائل شدن میان این دو مقطع چندان ساده نیست.
حرفِ کترینگ به طور خاص دربارهی اختراع کردن و مخترعان است.
اما این حرف، فرصت خوبی است تا یک بار دیگر به چالش همیشگی احترام به چارچوب و رها کردن چارچوب فکر کنیم.
شاید بارها از کنار چنین بحثی به آرامی گذشتهایم، اما به خوبی میدانیم که بیتوجهی به پاسخ آن در یادگیریهای شخصی و شغلی، بیهزینه نیست:
- شما چگونه مرز این دو را تشخیص میدهید؟
- چه زمانی تصمیم میگیرید بخشی از آموختههایتان را کنار بگذارید؟
- آیا کسانی را میشناسید که زودهنگام از چارچوبهای رسمی خارج شده باشند و فعالیتهایشان عقیم مانده باشد؟
- آیا کسانی را دیدهاید که زندانی آموختههای خود و ناتوان از خلق هر دستاورد تازهای باشند؟
- خود را بیشتر در معرض کدام خطر میبینید؟ آنهایی که بیش از حد تسلیم آموختهها هستند؟ یا کسانی که باید به یادشان آورد که قرار نیست همهی آموختههایشان را جدی بگیرند؟
پیشنهاد عضویت در متمم
دوست عزیز.
شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمهی عبور) میتوانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.
ثبتنام به عنوان کاربر آزاد متمم
همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همهی درسهای متمم دسترسی خواهید داشت.
فهرست برخی از درسهای مختص کاربران ویژه متمم را نیز میتوانید در اینجا ببینید:
فهرست درسهای مختص کاربران ویژه متمم
البته از میان درسهای مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:
دوره MBA
فنون مذاکره
تصمیم گیری
مدیریت بازاریابی
سواد دیجیتال
اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام سری مطالب حوزه مهارت یادگیری
The post مخترع کیست؟ appeared first on متمم.