جک ولش مدیرعامل اسبق جنرال الکتریک (GE) را یکی از مدیران استثنائی جهان میدانند.
در حدی که معمولاً هنگام مرور تاریخچهی GE، دوران مدیریت جک ولش را به شکلی متمایز و جداگانه، مورد بررسی قرار میدهند.
خود جنرال الکتریک هم مجموعهی کوچکی نیست. شرکتی که توسط توماس ادیسون و شرکایش تأسیس شده و اکنون در حوزههای متنوعی از جمله انرژی، مالی، دیجیتال، هوانوردی و سلامت، فعالیت میکند. شرکتی که بیش از ۳۰۰ هزار نفر کارمند دارد و فروش سالانهاش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است.
مدیریت چنین مجموعهی بزرگی، کار کوچکی نیست و وقتی تمام مدیران و تحلیلگران بر این نکته اتفاقنظر دارند که جک ولش، تحولی بزرگ در جنرال الکتریک ایجاد کرده، اهمیت و مقیاس کار او را بهتر درک میکنیم.
کتاب جک ولش با عنوان آیین پیروزی (Winning)
روی جلد کتاب جک ولش با عنوان Winning، جملهای از وارن بافت دربارهی این کتاب نقل شده است: «هرگز به هیچ کتاب مدیریتی دیگری نیاز ندارید.»
واضح است که چنین توضیحی، مستقل از اینکه دربارهی چه کتابی گفته شده، نمیتواند صحیح باشد و کمی رنگ و بوی تأکید و اغراق در آن حس میشود.
اما همچنان بر اساس همین نوع تعریفها، کم و بیش میتوانید میزان اعتبار کتاب را حدس بزنید و بدانید که با یک کتاب مدیریتی معمولی مواجه نیستید.
خصوصاً وقتی پشت جلد کتاب، تأکید بیل گیتس بر اهمیت آن را میبینید و این توضیح او که کتاب میتواند برای همه از یک فارغالتحصیل جوان تا یک مدیر ارشد اجرایی مفید باشد.
جک ولش در مقدمهی کتاب، روند شکلگیری و تولد آن را توضیح میدهد.
او میگوید که پس از بازنشستگی، در صدها سمینار شرکت کرده و به سوالات شرکتکنندگان پاسخ داده است.
برخی از این سوالها مستقیماً در خصوص مدیریت و #رهبری سازمانی بوده و برخی دیگر به جنبههای شخصی زندگی او پرداختهاند.
جک ولش میگوید که با دستهبندی آن پرسشها و تدوین پاسخهایشان، کتاب آیین پیروزی شکل گرفته است.
ساختار کتاب آیین پیروزی
جک ولش کتاب خود را در شش بخش (۴ بخش اصلی و دو بخش فرعی) تنظیم کرده است.
دو بخش فرعی کتاب با عناوین مقدمه و پاسخ به پرسشهای پراکنده، دو فصل آغازین و پایانی کتاب را تشکیل میدهند.
اما اصل محتوای کتاب در چهار بخش اصلی سامان یافته است:
- اشاره به چند اصل کلی و پایهای در مدیریت
- مسائل مربوط مدیریت داخلی سازمان
- مسائل مربوط به فضای رقابتی (محیط بیرونی سازمان)
- نکاتی دربارهی مسیر شغلی
او هنگام بحث از اصول پایهای مدیریت، به مأموریت و چشم انداز، رُکگویی و صراحت، تمایز و رعایت شأن تکتک اعضای مجموعه اشاره میکند.
در مدیریت داخلی مواردی مانند رهبری سازمانی، استخدام، مدیریت انسانها، دشواریهای جدا شدن اجتنابناپذیر از همکاران، مدیریت بحران و مدیریت تحول میپردازد.
جک ولش، در بررسی فضای رقابتی وارد مباحثی مانند استراتژی، بودجه ریزی، رشد سازمانی و نیز خریداری و ادغام شرکتها میشود.
مطرح شدن سه بخشی که مورد اشاره قرار گرفت، از یک مدیر ارشد در مقیاس جک ولش کاملاً قابلانتظار است.
اما چهارمین بخش به جامعتر شدن کتاب کمک فراوانی کرده است: مسیر شغلی شما.
در اینجا او به جای نگاه به کل سازمان، به یک فرد در سازمان نگاه میکند.
فردی که کتاب او را میخواند و قصد دارد پلههای رشد و ترقی را در یک مجموعهی بزرگ طی کند.
تشخیص مناسب بودن شغل، کنار آمدن با رئیسهای بد، چالشها و راهکارهای ارتقاء سازمانی و تعادل میان کار و زندگی از جمله سرفصلهایی هستند که در این بخش مورد توجه قرار گرفتهاند.
البته فراموش نکنید که شما با کتابی نسبتاً کم حجم (کمتر از ۳۵۰ صفحه در نسخهی انگلیسی) روبرو هستید و نباید انتظار داشته باشید هر یک از موضوعات بالا، به شکلی کامل و با جزئیات فراوان مطرح شده باشند.
میتوان گفت جک ولش در این کتاب، دربارهی هر یک از موضوعاتی که در بالا مطرح شد، دیدگاه خود را در چند صفحه توضیح داده است.
اجرای دیدگاههای مدیریتی جک ولش ساده نیست
به هر حال، حتی به فرض اینکه بخشهایی از نگاه جک ولش از نظر ما بیش از حد تند یا خشک باشد، همچنان در کتاب او حرفها و ایدههای بسیاری برای فکر کردن، تحلیل کردن و الهام گرفتن وجود دارد.
توضیح پایانی اینکه کتاب آیین پیروزی جک ولش، توسط معین خانلری به فارسی ترجمه شده و به همت انتشارات ابوعطا به بازار عرضه شده است.
نشر فرا نیز این کتاب را با عنوان بُرد منتشر کرده و ترجمهی فرا توسط عبدالرضا رضایی نژاد انجام شده است.
مطالب مرتبط
معرفی کتابهای مدیریتی
پاراگراف فارسی
معرفی کتابهای روانشناسی
کتابخوانی و توصیههایی درباره آن
دانشمندان کلاسیک مدیریت و اقتصاد و روانشناسی
The post کتاب آیین پیروزی جک ولش appeared first on متمم.