پیش نیاز مطالعه درس ارتباطات یکپارچه بازاریابی
- مطالعه درس تعریف ارتباطات بازاریابی
از دوستان عزیز متممی انتظار میرود پس از مطالعه این درس
- بتوانند ضمن تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی (Integrated Marketing Communications)، علت استفاده از اصطلاح یکپارچه (Integrated)را توضیح دهند.
- بتوانند برخی از قواعد و قوانین ارتباطات یکپارچه بازاریابی را شرح داده و مصداقهای رعایت یا نقض آنها را در کسب و کارها تشخیص دهند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه نیاز به مشارکت شما کسب و کار زندگی£
در معرفی مفهوم ارتباطات بازاریابی (Marketing Communications) سعی کردیم شما را قانع کنیم که این اصطلاح، یک مفهوم چتری است و از این جهت، ارزش آن را دارد تا به جای واژههایی مانند تبلیغات و پروموشن (که فضای محدودتری دارند) در مدیریت بازاریابی، از آن استفاده کنیم.
اکنون میخواهیم یک گام به پیش برویم و شما را ترغیب کنیم تا از اصطلاح ارتباطات یکپارچه بازاریابی (Integrated Marketing Communications) یا مخفف آن (IMC) استفاده کنید.
در بحث ارتباطات بازاریابی بر این نکته تأکید کردیم که پیامهایی که ما برای مشتریان و مخاطبان ارسال میکنیم، به روشهای سنتی (مثلاً تبلیغات در رسانهها) محدود نیستند.
درک این نکته چندان دشوار نیست.
چنانکه امروز میبینیم بسیاری از شرکتها، واحدهایی را به برندسازی، برگزاری رویدادها، تولید محتوا برای وبسایت و شبکه های اجتماعی، مدیریت روابط عمومی، تبلیغات، تحقیقات بازاریابی و ارتباط با مشتری اختصاص دادهاند.
در واقع، میتوانیم بگوییم اگر با بسیاری از مدیران دربارهی مفهوم ارتباطات بازاریابی صحبت کنید، حتی به فرض که این اصطلاح را نشناسند، احتمالاً به شما خواهند گفت که میدانند کانالهای ارسال و دریافت پیام و ارتباط با مشتری، فراتر از چند رسانه تبلیغاتی است و تأکید خواهند کرد که ارتباطات بازاریابی برای آنها جدید نیست و خود نیز آن را درک و تجربه کردهاند.
اما یکپارچه بودن نکتهای است که ممکن است بسیاری از کسب و کارها، از آن غافل شوند.
منظور از صفت “یکپارچه” در ارتباطات یکپارچه بازاریابی چیست؟
وقتی از صفت یکپارچه یا Integrated استفاده میکنیم، بر این نکته تأکید داریم که همهی ابزارها و کانالهایی که برای ارتباط بازاریابی استفاده میشوند، باید با یکدیگر همسو و همآهنگ باشند.
وقتی از یکپارچگی حرف میزنیم، بر این نکته تأکید داریم که ادمین اکانت شرکت شما در اینستاگرام، نمیتواند مستقل از مدیر برندسازیتان، و نیز بدون هماهنگی با مسئول فروش، به هر سبکی که خود صلاح دانست، با مشتریان و مخاطبان ارتباط برقرار کند.
همچنین به شکل مشابه، مدیر فروش و مدیر ارتباط با مشتری هم، باید سیاستها و تصمیمها و جهتگیری خود را با کسی که مسئول مدیریت شبکه های اجتماعی و وبسایت شماست درمیان بگذارند و مطمئن شوند که همگی با یکدیگر همآهنگ هستند.
میتوانیم بگوییم با بهکار بردن اصطلاح ارتباطات یکپارچه بازاریابی ما از یک سیستم ارتباطی صحبت میکنیم و نه مجموعهای از ابزارهای ارتباطی مجزا.
تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی
ما در متمم، از تعریف شیمپ و اندروز در کتاب Advertising, Promotion, and other aspects of Integrated Marketing Communications استفاده میکنیم و اصطلاح ارتباطات یکپارچه بازاریابی را با مفهومی که مد نظر این نویسندگان بوده است، بهکار میگیریم:
ارتباطات یکپارچه بازاریابی یا IMC به معنای هماهنگ کردن همهی المانهای ترویج (تبلیغات، روابط عمومی، ترویج فروش، فروش شخصی، بازاریابی مستقیم و بازاریابی آنلاین و شبکه های اجتماعی) با یکدیگر، و نیز با سایر المانهای بازاریابی برند (محصول|Product، مکان|Place، قیمت|Price) است؛ بهگونهای که همهی این اجزاء یکصدا باشند و یک حرف بزنند.
پنج ویژگی و قانون کلیدی در ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC)
شیمپ و اندروز در ادامهی تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی، به پنج قانون کلیدی برای پیادهسازی IMC میپردازند:
سری مطالب حوزه مدیریت بازاریابی
The post تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی چیست؟ (IMC) appeared first on متمم.