اولویت‌بندی فاکتورهای تصمیم گیری در مدیریت و کنترل پروژه

در مدیریت پروژه، مستقل از این‌که با یک پروژه کوچک خانگی روبرو هستیم یا یک پروژه بزرگ در مقیاس ملی و بین‌المللی، بارها با تصمیم‌های مهم و کلیدی مواجه می‌شویم.

در پروژه‌های بزرگ، بخش قابل توجهی از این تصمیم‌ها می‌توانند به مدیر کنترل پروژه مربوط باشند؛ یا این‌که حداقل مدیر کنترل پروژه، گزارش لازم برای تصمیم گیری را، تنظیم کرده و به مدیر پروژه ارائه می‌دهد.

این تصمیم‌گیری‌ها بر چه اساسی انجام می‌شوند؟

در پروژه‌ی کوچکی که در شرکت یا خانه‌ی خود انجام می‌دهید (و صرفاً خودتان درگیر آن هستید)، این تصمیم‌ها را کاملاً شهودی و بر اساس قضاوت لحظه‌ای می‌گیرید؟

در پروژه‌های بزرگ چطور؟ آیا مدیر پروژه باید مستقلاً بر اساس نظر شخصی خود تصمیم بگیرد؟ کسی که مسئولیت کنترل پروژه را بر عهده دارد، چگونه می‌تواند به تصمیم سازی در این زمینه کمک کند؟

حدس زدن پاسخ این سوال، با توجه به نکاتی که در ویژگی های یک پروژه موفق مطرح شد، چندان دشوار نیست.

آلبرت لستر در کتاب مدیریت پروژه خود (با عنوان Project Management, Planning and Control)، تقسیم‌بندی زیر را با عنوان الماس پروژه (Project Diamond) برای اولویت بندی در پروژه‌ها و کنترل آن‌ها پیشنهاد می‌دهد:

الگوی اولویت بندی پروژه برای کسی که مسئولیت کنترل پروژه را بر عهده دارد

در بررسی اولویت‌‌های پروژه همواره به این نکته توجه داشته باشید که هیچ‌وقت یک مدیر پروژه یا مسئول کنترل پروژه، نمی‌گوید که برای من ایمنی، زمان، بودجه یا کیفیت مهم نیست.

در این‌جا اهمیت نسبی مد نظر قرار می‌گیرد. بنابراین، بهترین روش برای این‌که اولویت‌های پروژه را در همان ابتدا تعیین کنید این است که این چهار فاکتور را دو به دو با یکدیگر مقایسه کنید و تصمیم بگیرید که اگر مجبور باشید حتماً یکی را قربانی دیگری کنید، چگونه تصمیم‌ خواهید گرفت.

تمرین

اگر شما بخواهید به مثال‌های مطرح شده در درس، مثال یا مثال‌های دیگری را بیفزایید، چه مواردی را مناسب می‌دانید؟

سری مطالب حوزه مدیریت پروژه های کوچک

The post اولویت‌بندی فاکتورهای تصمیم گیری در مدیریت و کنترل پروژه appeared first on متمم.