سوال Make or Buy (خریدن یا ساختن) یکی از سوالهای کلیدی در زمینهی استراتژی است و کسانی که تفکر استراتژیک بر ذهن و تحلیل آنها حاکم است، بارها این پرسش را در شرایط مختلف و قبل از اتخاذ تصمیمهای مهم از خود میپرسند.
حتی اگر اصطلاح Make or Buy را نخوانده و نشنیده باشید، حتماً مفهوم آن را بارها تجربه کردهاید.
اجازه بدهید با طرح چند پرسش که تقریباً از ساده به سخت مرتب شدهاند، این مفهوم را مرور کنیم:
آیا بهتر است غذایی را که هر روز ظهر در محل کار میل میکنید، خودتان درست کنید و از خانه ببرید یا اینکه آن را از رستوران نزدیک شرکت بخرید؟
آیا بهتر است پروژه فارغ التحصیلی خود را، خودتان بنویسید یا اینکه آن را از کس دیگری که شغلش نوشتن پروژههای فارغالتحصیلی است بخرید؟
آیا یک رستوران، باید ماست و خیار و سالاد و دسر و مخلفات را هم خودش تولید کند یا بهتر است آنها را از جای دیگری بخرد و خود بر روی تهیه غذا متمرکز شود؟
آیا بهتر است یک شرکت تولیدکننده گز در اصفهان، بسته بندی گزها را هم خودش تولید کند یا اینکه آنها را از شرکت دیگری بخرد؟
آیا بهتر است یک خودروساز، صندلی خودرو را هم در داخل مجموعه خود تولید کند یا اینکه آنها را از شرکت دیگری خریداری نماید؟
آیا بهتر است سامسونگ یا اپل؛ صفحه نمایش گوشیهایشان را خودشان بسازند یا آنها را از شرکت دیگری خریداری کنند؟
آیا بهتر است به عنوان یک کشور، خودروی مورد نیاز خودمان را بسازیم یا آن را از کشور دیگری خریداری کنیم؟
تمرین و مشارکت در بحث
یکی از سوالهای Make or Buy را که در زندگی شخصی مصداق دارند مطرح کنید و توضیح بدهید که بر اساس چه فاکتورهایی میتوان در مورد آن تصمیم گرفت.
یکی از سوالهای Make or Buy را که در محیط کار خود یا در شرکتهای دیگر یا در برندهای بینالمللی مشاهده میکنید را انتخاب کرده و تحلیل کنید. آیا آن تصمیم را درست میدانید یا خیر؟ بر اساس چه مواردی چنین تصمیمی را تحلیل میکنید؟
سری مطالب حوزه تفکر استراتژیک
The post سوال کلیدی خریدن یا ساختن appeared first on متمم.