سه ستون اصلی متقاعدسازی

پیش نیاز مطالعه درس سه ستون متقاعدسازی:

  • مرور معرفی بحث متقاعدسازی و اقناع مخاطب

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:

  • بتوانند سه ستون اصلی متقاعدسازی را نام ببرند و هر کدام را به صورت مختصر شرح دهند.
  • بتوانند در مواردی که خودشان یا فرد دیگری نمی‌تواند در متقاعدسازی موفق باشد، تشخیص دهند که ضعف در کدام ستون (یا ستون‌ها)‌ باعث شده که متقاعدسازی به صورت موفق انجام نشود.

فشار ذهنی هنگام مطالعه نیاز به مشارکت شما کسب و کار زندگی£

اگر کمی در مورد تکنیک های متقاعدسازی و یا تحقیقات و مطالعات مربوط به متقاعدسازی و اقناع مخاطب جستجو کنید، فهرست‌های بلندبالایی از توصیه‌ها و مطالعات و بررسی‌ها و پیشنهادها را خواهید یافت.

بنابراین منطقی است در نخستین گام، بکوشیم یک دسته بندی مناسب برای مطالعه و یادگیری متقاعدسازی انتخاب کنیم تا این مطالب را بهتر بفهمیم و بتوانیم راحت‌تر به کار بگیریم.

در این درس، قدیمی‌ترین الگوی تحلیل نفوذ و اثرگذاری بر مخاطب را بررسی می‌کنیم.

یک الگوی کلاسیک در تحلیل اثرگذاری بر مخاطب

اگر در میان منابع مکتوب جستجو کنید، یکی از قدیمی‌ترین چارچوب‌های سخنرانی متقاعدکننده توسط ارسطو ارائه شده است.

جالب اینجاست که چارچوب ساده‌ی او، چنان کاربردی و مناسب بوده که هنوز هم برخی از کتاب‌ها و کلاس‌های متقاعدسازی در نقاط مختلف جهان هم، ترجیح می‌دهند حرف‌های جدید خود را در چارچوب قدیمی ارسطو دسته‌ بندی و ارائه کنند (مثلاً سیلابس این کارگاه وارتون یا این سرفصلهای مهارت نوشتن MIT یا این دوره مدرسه‌ی کندی دانشگاه هاروارد).

سخنرانی متقاعدکننده در نگاه ارسطو سه مولفه‌ی اصلی دارد:

سه ستون اصلی در متقاعد کردن دیگران

با وجودی که به سادگی می‌توانید مفهوم هر یک از این سه مولفه را حدس بزنید، بهتر است در حد چند جمله به هر یک از آن‌ها بپردازیم:

تمرین

سعی کنید مثالی را به خاطر بیاورید (یا یک مثال فرضی خلق کنید) که در آن، دو ستون متقاعدسازی وجود دارد و به علت ضعف و نقص ستون سوم، عملاً متقاعدسازی به نتیجه نمی‌رسد.

پیشنهاد: برای ساختن مثال یا به یاد آوردن خاطرات، می‌توانید برخی از عنوان‌های درس قبل (نمونه های متقاعدسازی) را مرور کنید.

سری مطالب حوزه متقاعدسازی

The post سه ستون اصلی متقاعدسازی appeared first on متمم.