چند نکته و راهنمایی برای علاقه‌مندان به نوشتن کتاب | ست گادین

حتی اگر ست گادین را یک متفکر یا لااقل یک معلم بازاریابی ندانیم، همچنان باید او را یکی از نویسندگان موفق در نظر بگیریم.

کتاب‌های متعدد و متنوع ست گادین، همواره در گروه کتاب‌های پرفروش بوده‌اند و حتی وقتی نوشته‌های وبلاگش را – که به رایگان در دسترس است – دوباره گردآوری و منتشر می‌کند، آن کتاب هم بلافاصله به فهرست پرفروش‌های صنعت نشر راه‌ پیدا می‌کند (ما در متمم، کتاب قبایل را به عنوان نمونه‌ای از کارهای او معرفی کرده‌ایم).

او در بخش‌های مختلف وبلاگ خود، گاه به صورت مستقیم و گاه به شکلِ پراکنده و در قالب موضوعات دیگر، نکات و پیشنهادهایی را نویسندگی و چاپ و انتشار کتاب مطرح کرده که می‌تواند برای علاقه‌مندان به نویسندگی و نشر، جذاب و آموزنده باشد.

در این درس برخی از نکات مطرح شده توسط ست گادین را مرور می‌کنیم.

انتظارات خود را کاهش دهید

انتظارات عجیب نداشته باشید: نه در مورد تیراژ و تعداد چاپ؛ نه در مورد درآمد حاصل از فروش؛ و نه در زمینه‌ی انواع جایزه‌ها و تقدیرنامه‌هایی که فکر می‌کنید باید دریافت‌ کنید.

انتظار نقدهای مثبت در رسانه‌ها را هم فراموش کنید.

seth-godin-writing-books

حرف‌هایتان را برای آینده پس‌انداز نکنید

اگر کتاب‌تان غیرداستانی است، حتماً به خاطر داشته باشید که ارزش کتاب به این است که مطالبش نقل و بازنشر شوند و افراد بیشتری آن را بخوانند.

به عبارت دیگر، مهم است که مطالب‌ شما در کتاب‌تان حبس و گرفتار نشوند.

برای فراگیر شدن و نشر ویروسی مطالب‌تان، مهم است که ایده‌‌ها و حرف‌هایتان را پس‌انداز و ذخیره نکنید. هر حرف و ایده‌ای را که دارید بنویسید و هرگز خسیس نباشید.

مطمئن باشید با این کار موفق‌تر خواهید بود.

کتاب، بروشور تبلیغاتی نیست تا خواننده را نیازمند یا تشنه‌ی دیدن شما کند.

بلکه مجموعه‌ای از حرف‌ها و دانسته‌ها و ایده‌هاست که باید به خوبی به مخاطب منتقل شود و مطمئن شوید که این انتقال، با بهترین کیفیت انجام شده است.

زمان مناسب برای شروع تبلیغ و ترویج کتاب

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که فعالیت‌های مربوط به تبلیغ و ترویج کتاب باید پس از انتشار کتاب آغاز شوند. اما بهترین زمان برای شروع تبلیغ یک کتاب، سه سال پیش از انتشار آن است.

در این سه سال می‌توانید:

کمی شهرت ایجاد کنید و اعتبار به دست آورید. به تدریج از منابع مختلفی که قرار است برخی از مطلب‌شان را نقل کنید،‌ اجازه بگیرید. یک وبلاگ بسازید و مخاطبان آن (و در واقع مخاطبان خودتان) را افزایش دهید. در شبکه‌های اجتماعی فالوورها پیدا کنید و جامعه‌ی آن‌ها را گسترش دهید. رابطه‌هایی بسازید که پس از نشر کتاب، برای ترویج به شما کمک کنند. محدودیت در دسترسی به این درس

دوست عزیز.

نمایش کامل این درس برای کاربران آزاد فعال و کاربران ویژه متمم انجام می‌شود. در صورتی که تفاوت بین کاربرهای آزاد و آزاد فعال و ویژه را نمی‌دانید، می‌توانید به صفحه‌ی زیر مراجعه کنید: انواع کاربران متمم ضمناً لازم به ذکر است که شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت.

فهرست برخی از درس‌های کاربر ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

تقویت فن بیان

فنون مذاکره

تحلیل رفتار متقابل

افزایش عزت نفس

مهارت ارائه

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام

مشارکت در بحث

چه تجربیات یا خاطرات یا مشاهداتی در مورد هر یک از نکات مطرح شده دارید؟

آیا همه‌ی نکات ست گادین را برای بازار نشر کشورمان مفید می‌دانید؟ آیا تجربه‌های متفاوت و متعارضی هم داشته‌اید؟

سری مطالب حوزه چالش نوشتن

The post چند نکته و راهنمایی برای علاقه‌مندان به نوشتن کتاب | ست گادین appeared first on متمم.