در جهت پیشرفت فرهنگ کمیک و کمیک خوانی، همانند ماه گذشته به معرفی و بررسی برترین کمیک های انتشارات دی سی در ماه های گذشته می پردازیم. در ماه آگوست، کمیک های بسیاری از جمله مستر میراکل و جهان سندمن منتشر شدند که با کسب نمرهی خوب منتقدین و فروش بالای خود به عنوان برترین های این ماه شناخته شده اند؛ با ما همراه باشید.
The Sandman Universe
نویسندگان: سی اسپاری یور، نالو هاپکینسون، کت هاوارد و دن واترس (به سرپرستی نیل گیمن)
طراحان: بیلکوئیس ایگِلی، دومینیکی استانتون، تام فاولر، مکس فیومارا و سباستین فیومارا
تاریخ انتشار: ۸ آگوست ۲۰۱۸ – ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۷/۱۰ از ۳۳ نقد
امتیاز از (Good Reads): ۳.۸/۵ از ۲۶۲ رای
منتقد اسکواد: ارشیا بشیری
شاید گفتنش جالب نباشد اما به سختی می توان این کمیک را کمیکی در وصفِ ارباب رویاها یا همان سندمن نامید. البته این موضوع دور از ذهن نیست، زیرا این کمیک متعلق به شخصیت سندمن نیست، بلکه مرتبط با دنیای اوست. در کمیک جهان سندمن، رویا سرزمین خود یعنی Dreaming را ترک کرده و به دنبال یافتن پاسخ هایی است که هیچگاه در جهان رویا نمی تواند آن ها را پیدا کند.
با نبود اربابِ سرزمین رویا، وظیفهی ادارهی این قلمرو بر عهدهی لوسین، کتابدار وفادار و خیرخواهِ ارباب رویاها واگذار می شود. شاید این وظیفه در حالت عادی کار آنچنان سختی نباشد اما هنگامی که آسمان های سرزمین رویا در حال فرو ریختن باشند این کار حتی عمل نفس کشیدن را تنگ خواهد کرد. داستان در ابتدا با روایت لوسین آغاز می شود و پس از آشکار شدن وضعیت وخیم سرزمین رویا، وظیفهی روایت داستان به متیو، کلاغ با وفای سندمن سپرده می شود و متیو علاوه بر روایت داستان وظیفه دارد به دنیای واقعی سفر کند تا به دنبال اربابش یعنی رویا بگردد.
استفاده از متیو به عنوان راوی در چنین کمیکی یک عمل هوشمندانه به شمار می آید زیرا با توجه به وجود ۴ نویسنده در پلات داستان و ایجاد زمینه برای روایت ۴ کمیک مختلف، وجود یک راوی که توانایی سَرَک کشیدن به همه جای داستان را داشته باشد امری ضروریست و این امر با شخصیت پردازی خوب متیو به کمال می رسد. داستان به صورت یک جستجو آغاز می شود و متیو، ۴ داستانک را در حین این جستجو به یکدیگر متصل می کند و این عمل موجب می شود که این ۴ داستانک به صورت یکپارچه به نظر برسند. اگر بخواهیم این جستجو را توضیح بدهیم، به طور خلاصه روایت از سرزمین رویا و ملاقات با دورا که یکی از شخصیت پردازی های تاپ این کمیک را دارا می باشد شروع شده و سپس با گذر از مشکلات تیم هانتر در مدرسه به اِرزولی فیریدا و داستان ۴ خواهر می رسد. در پایان هم به عنوان Climax، داستانی در باب فریب خوردن لوسیفر، فرشتهی ساقط، بازگو می شود.
دیالوگ ها و طراحی های این کمیک هماهنگی و ارتباط خاصی با یکدیگر دارند و یکپارچگی این کمیک را بیشتر می کنند. هر چند که این کمیک محتوای اخلاقی و کنایی آنچنانی در حد کمیک های قبلی سندمن برای عرضه نداشت اما این کمیک به سبکی متفاوت، عمل دو ریبوت اخیر صنعت کمیک یعنی جهان دی سی: تولدی دوباره و میراثِ مارول را تکرار کرد و حتی در بحث کیفیت توانست در مقیاس کوچک تر از آن دو عنوان دیگر موفق تر ظاهر شود.
در پایان می توان گفت که این کمیک نه برای سندمن بلکه برای دنیای او ساخته شده است و با بازگشت سندمن در رویداد متال اکنون نوبت به دنیای گستردهی او رسیده بود و نیل گیمن با تیم جدید خود، برای باری دیگر جهانِ سندمن را احیا کرد و حالا این مخلوقات او هستند که باید بدون وجود سندمن راه خود را برای فائق شدن بر مشکلات شان پیدا کنند. زیرا تنها غیاب رویا برای ایجاد زخمی عمیق بروی شریان اصلی زندگی کافیست.
Adventures of the Super Sons 1
نویسنده: پیتر جی. توماسی
طراح: کارلو باربری
تاریخ انتشار: ۱ آگوست ۲۰۱۸ – ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
امتیاز رانداپ: ۸.۴/۱۰ از ۳۶ نقد
امتیاز گودریدز: ۴.۳/۵ از ۳۸ رای
منتقد اسکواد: سروش قائمی
هنگامی که انتشارات دی سی، سری سوپر سانز را معرفی کرد، عده ای از طرفداران، این اقدام دی سی را تنها برای فروش بیشتر کمیک های ماهیانه تلقی کردند و اینطور برداشت کردند که دی سی می خواهد نسخهی نوجوان سوپرمن و بتمن را در یک سری جدید قرار دهد تا بتواند با جذب قشر نوجوان پول در بیاورد. اما بر خلاف تفکر همگان، پیتر توماسی نشان داد که این تیم پتانسیلش فراتر از این است که تنها صرف بدست آوردن سود برای انتشارات شود.
کمیک ماجراهای سوپر سانز در مورد این است که چگونه این دو بچهی ۱۳ ساله از زیر سایهی پدرانشان بیرون می آیند و می توانند همانند قهرمان های مستقل به مبارزه با جرم و جنایت بپردازند. پیتر توماسی با همراه کردن این دو شخصیت یعنی سوپربوی و رابین حجم زیادی از پتانسیل را برای هر دوی آنها ایجاد کرده است. سوپربوی و رابین ابعادی از شخصیت پردازی شان را به نمایش می گذارند که ما ابداً نمی توانیم آن ابعاد را در پدران قدرتمندشان تصور کنیم؛ ضمن اینکه سوپربوی و رابین به خاطر سن کم خود کاملاً قابل لمس تر از والدین شان هستند و این به تنهایی، یک برگ برنده برای سری محسوب می شود.
درست است که ما هیچ وقت قدرت ابرقهرمانی به دست نمی آوریم اما حداقل از نعمت بچه بودن که بهره مند شده ایم. همین مسئله باعث می شود بسته به نوعِ تیپ شخصیتی خود با کارها و رفتار دیمین یا جان همزاد پنداری کنیم و از طرفی، نویسنده با معرفی گروه خبیثِ گنگ به سیم آخر می زند و مخاطبان را به هیجان می آورد.
شاید نسخه کم سن جوکر یا لکس لوتر تبدیل به شخصیت های ماندگاری نشوند اما مطمئناً میتوان از آن ها به عنوان کاراکتر هایی جالب نام برد، با وجود اینکه با داستان آنچنان درگیر کننده و دیالوگ محوری مواجه نیستیم اما به طرز باور نکردنی شما را درگیر خود می کند. دلیل این اتفاق هم شخصیت پردازی این دو نوجوانِ ابرقهرمان است که باعث می شود به آن ها اهمیت بدهیم و سرنوشت آن ها برای ما مهم باشد. البته ناگفته نماند که نویسنده با ایجاد چندین رفرنس مختلف به طرز جالبی به داستان های گذشته سوپرمن ادای احترام می کند که با طراحی های مناسب اجین شده اند. نکتهی جالب در مورد داستان این است که جان یا همان سوپربوی برخلاف دیمین کماکان سعی دارد راهی که پدرش طی کرده را طی کند، راهی که به نظر می رسد سرنوشتی نا مشخص را برای او به دنبال دارد که این موضوع، هماهنگیِ این سری با کمیک های اکشنِ برایان بندیس را متذکر می شود.
Justice League Dark 2
نویسنده: جیمز تاینیون آی وی
طراح: آلوارو مارتینز بونئو
تاریخ انتشار: ۲۲ آگوست ۲۰۱۸ – ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
امتیاز رانداپ: ۸.۷/۱۰ از ۳۴ نقد
امتیاز گودریدز: ۴.۱/۵ از ۶۱ رای
منتقد اسکواد: ارشیا بشیری
برای بار دوم کمیک لیگ عدالت تاریک به نویسندگی جیمز تاینیون آی وی در فهرست برترین کمیک های ماه قرار گرفت. البته این برتری به معنای عالی بودن این عنوان نیست، زیرا جیمز تاینیون در این شماره مقداری جهت داستان را از آن چیزی که در قسمت قبل سعی در ایجادش داشت منحرف کرد و اکنون دارد داستان جدیدی را روایت می کند که ارتباط آنچنانی با قسمت قبلی ندارد. به عبارتی تاینیون از معمای اصلی تفره رفته و اکنون می خواهد معمای جدیدی را برای مخاطبان شرح بدهد.
جیمز تاینیون در شمارهی دوم این کمیک، تقریباً یک لیگ تاریک دست و پا شکسته را تحویل مخاطبان داد که همچنان با یکدیگر در تنش و کشمکش هستند و نمی توانند به سادگی روی موضوعی که پیشِ رویشان هست کنار بیایند. در همین میان، روندِ داستان به سمت شخصیتِ هادی و رهبر این گروه یعنی واندرومن جلب می شود. تاینیون در این شماره از طلسمی رونمایی می کند که سال ها پیش در جزیرۀ تمیسکیرا توسط جادوگرانی باستانی دامن گیر پرنسس دایانا شده است که این امر داستان را به طور ناگهانی از جریانات متال و مالتی ورس تاریک معطوف به واندرومن می کند و برای عدهی بسیاری خواندن ۱۰ صفحهی اول مانند خواندن یک کمیک واندرومن می ماند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که تاینیون در ۱۲ صفحهی بعدی سعی در جبران این مشکل دارد و تا حدودی هم خوب عمل می کند.
تاینیون با برقراری ارتباط بین سوامپ ثینگ و جان کنستانتین و به دنبال آن تقابل واندرومن و زاتانا با دکتر فیت (که اکنون در تسخیر نابو است) مشکل محوریت داستان بروی واندرومن را تا حدی حل می کند و در کنار این روابط، تاریخچه ای مختصر در مورد دنیای جادو در جهان دی سی شرح می دهد که بی شباهت به تاریخچهی روایت شده در عنوان متال نیست و هماهنگی خوبی دارد.
داستان همچنان مرموز بودن خود را حفظ کرده اما چیزی که بیشتر از همه توجه مخاطب را جلب می کند بازگشت دکتر فیت دورهی نیو ۵۲ و ظهور یک خبیث جدید در پانل نهایی کمیک می باشد که همراه با طراحی های بی نظیر آلوارو بونئو به کمال رسیده است. هم چنین رنگ آمیزیِ فانتزی مانند این کمیک، ظرافت طراحی ها و صحنه های فلش بک را دوچندان کرده است.
جدا از دیالوگ های خوب و مناسب تاینیون، پانل بندی صفحات و تغییر فضا و رنگ در صحنه های فلش بک و استعداد بونئو در به تصویر کشیدن آناتومی شخصیت ها باعث شده این کمیک بیشتر یک گالری هنری محسوب شود و این امر ثابت می کند که گاهی طراحی حتی بیشتر از نویسندگی در موفقیت یک اثر می تواند موثر باشد.
Action Comics 1002
نویسنده: برایان مایکل بندیس
طراح: پاتریک گلیسون
تاریخ انتشار: ۲۲ آگوست ۲۰۱۸ – ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
امتیاز رانداپ: ۸.۲/۱۰ از ۲۵ نقد
امتیاز گودریدز: ۳.۸/۵ از ۳۹ رای
منتقد اسکواد: سروش قائمی
وقتی برایان مایکل بندیس نویسندگی کمیک های سوپرمن را به عهده گرفت، همه طرفداران توقع اتمسفری متفاوت را در کمیک های سوپرمن داشتند توقعی که چنان دور از انتظار نبود. سبک کاری بندیس حالتی است که باید دست او را تا جایی که ممکن است باز گذاشت تا او بتواند هر گونه تغییری را که می خواهد در داستان هایش ایجاد کند، تغییراتی که فعلاً در شخصیت سوپرمن و کمیک های او موثر بوده و باعث استقبال طرفداران شده است.
شماره ۱۰۰۲ از کمیک های اکشن مثل شمارهی قبلی همچنان کیفیت خود را حفظ کرده است و یک ریتم عالی را طی می کند، اما این مطلب را با مکث بخوانید، چون اگر آرک های داستانی بندیس را خوانده باشید، می دانید که همیشه داستان های بندیس شروع بی نظیری دارند ولی در بعضی مواقع هر چه جلوتر می رویم شاهد افت بیشتر داستان خواهیم بود، یا حداقل به این نتیجه میرسیم که تمام هیجان ما برای پایان داستان حبابی بیش نبوده است.
اما در حال حاضر همه چیز خوب است، بندیس فعلاً دارد غوغا می کند و حتی در کنار نمایش باور های سوپرمن در حال شرح دادن شخصیت کلارک کنت برای هواداران می باشد، به طوری که کلارک کنت برای ما به اندازه سوپرمن اهمیت پیدا کرده است و مشکلات او در دیلی پلنت بیشتر از کشمکش های او در نقش سوپرمن برای مخاطبان جذاب شده است.
البته نکتهی محسوس این شماره و شماره قبلی در طراحی او نهفته است. طراحی های پاتریک گلیسون به کمک رنگ آمیزی آلخاندرو سانچز یک شیمی بی نظیر را ایجاد کرده اند و با یک مقدار چاشنی رئالیسم در به تصویر کشیدن چهره ها و متروپلیس یک فضای لایت و اجتماع محور را به وجود آورده اند.
به طور کلی این قسمت یک پیش زمینه برای اتفاقاتی بود که قرار است در آینده روی بدهند. بندیس آینده پرباری را برای سوپرمن تدارک دیده و هنوز سوالات بسیاری را بی جواب گذاشته است از جمله سرگذشت لوئیز لین یا وجود یک دشمن جدید به نام Red Cloud که هر گونه کوتاهی در جواب دادن هر کدام این سوال ها می تواند کیفیت این سری را تضعیف کند. فقط باید امیدوار باشیم که هیجان ما برای چیزی که در انتظارش هستیم واهی نبوده باشد.
Mister Miracle 10
نویسنده: تام کینگ
طراح: میچ جرادز
تاریخ انتشار: ۱ آگوست ۲۰۱۸ – ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
امتیاز رانداپ: ۹.۱/۱۰ از ۲۲ نقد
امتیاز گودریدز: ۴.۵/۵ از ۵۶ رای
منتقد اسکواد: شایان محمودی
اگر قرار باشد برای حفظ زندگی هزاران زندگی و چه بسا یک نسل از موجودات، فرزند خود را قربانی کنید؛ چه تصمیمی خواهید گرفت؟! کسی را که از پوست و خون شماست را انتخاب خواهید کرد یا زندگی میلیون ها موجود بی گناه؟
پاسخ این سوال باید برای اسکات فری، فردی که خدای فرار و گریختن از مرگ است ساده باشد؛ قاعدتاً او باید به سادگی این توانایی را داشته باشد که راهی برای دور زدن معاملهی دارکساید پیدا کند؛ با این حال چیزی که تام کینگ به مخاطبین نشان می دهد این است که به هنگام مسائل احساسی نابغهی فرار کسی جز یک مرد کوته فکر نیست!
داستانی که تام کینگ به بیان آن پرداخته در یک کلمه بی نظیر است. او به مخاطبین نشان می دهد که یک متخصص “فرار از معرکه” قاعدتاً نمی تواند جلوی اتفاق افتادنِ معرکه را بگیرد؛ نشان می دهد که یک فرد هم می تواند خدای یک سیاره در ماورای مالتی ورس باشد و هم یک فرد شکست خورده که در تمام طول زندگی خود برای رسیدن به رستگاری، سختی ها و تاریکی های زیادی را پشت سر گذاشته است. از چنگال دارکساید و آپاکالیپسی های خون خوار گرفته تا مراسم های اعدام همه و همه موانعی هستند که اسکات فری برای رسیدن به رستگاری خیالی خود از پیش رو برداشته و حالا که او به یک مکان شاد رسیده دیگر قادر به تجربهی حسی به نام رضایت نیست و به تصویر کشیدن این موضوع تنها با هنر نویسندگی تام کینگ و طراحی های میچ جرادز امکان پذیر است.
تام کینگ به خوبی به مخاطب نشان می دهد که چگونه اسکات فری مجبور است بار تمام جهان را بر شانه هایش حمل کند و نشان می دهد که چگونه بیگ باردا، همسر اسکات فری، در این راه او را همراهی می کند؛ در واقع هدف تام کینگ به تصویر کشیدن زندگی انسان در یک دنیای طبیعی و واقعی است؛ مستر میراکل همان حسی را به مخاطب القا می کند که هر فردی هنگام ناراحتی و اندوه یا به عبارتی در هنگام زنده بودن تجربه می کند؛ اینکه علیرغم تمام دردهای درونی، هر فرد موظف است وظایف خود در قبال دنیای خارج را انجام بدهد و وانمود کند که هیچ نگرانی ای ندارد و تمام کار هایی را که روزانه انجام می دهد انجام بدهد بدون اینکه ذره ای توانایی بیان احساسات خود را داشته باشد.
این کمیک را می توان به جرات یکی از بهترین کمیک های انتشارات دی سی نامید کمیکی که مخاطب خود را متقاعد می کند نجات زندگی یک پسر و جلوگیری از تحمل درد و رنج والدینش توسط او به نجات میلیون ها زندگی اولویت دارد!
نوشته ماه آگوست ۲۰۱۸: برترین کمیک های انتشارات دی سی/ورتیگو اولین بار در کمیک اسکواد. پدیدار شد.