ماه آگوست ۲۰۱۸: برترین کمیک های انتشارات مارول

در جهت پیشرفت فرهنگ کمیک و کمیک خوانی، همانند ماه گذشته به معرفی و بررسی برترین کمیک های ماه آگوست انتشارات مارول می پردازیم. با ما همراه باشید.

Cosmic Ghost Rider 2

نویسنده: دانی کیتس

طراح: دیلان برنِت

تاریخ انتشار: ۱ آگوست ۲۰۱۸ – ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

امتیاز از (Comic Book Round Up): ۹/۱۰ از ۱۰ نقد

امتیاز از (Good Reads): ۴.۴/۵ از ۳۵ رای

شاید اگر سال پیش کسی از دانی کیتس به عنوان یک نویسنده‌ی با استعداد و خلاق یاد می کرد بسیاری حتی اسم او را نمی شناختند اما پس از نوشتن ۶ شماره‌ی فوق العاده در سری کمیک های ثانوس این وضعیت تغییر کرد؛ دانی کیتس به خوبی توانست ثابت کند که چه توانایی بالایی در نویسندگی دارد و با نوشتن دو سری کمیک جدید که هر دو در لیست برترین های این ماه انتشارات مارول قرار دارند در حال پیمودن راه موفقیت و تبدیل شدن به یک نویسنده‌ی فوق العاده است.

سری کمیک گوست رایدر کیهانی نخستین سری اختصاصی شخصیت گوست رایدر کیهانی است که خود دانی کیتس او را در آرک آخر سری کمیک های ثانوس خلق کرد؛ این شخصیت به حدی محبوب شد که زمینه‌ی چاپ سری اختصاصی این شخصیت را فراهم کرد.

شماره‌ی دوم این کمیک در یک کلام شاهکار است! توانایی دانی کیتس در دیالوگ نویسی ستودنی‌ست و او به خوبی نشان می دهد که یک داستان، علیرغم فان بودن می تواند یک موضوع جدی را نیز به تصویر بکشد. ایده های نو و تصویر سازی های دانی کیتس قطعاً مخاطب را تحت تاثیر قرار خواهند داد. علاوه بر استفاده‌ی مناسب از طنز تلخ توسط دانی کیتس، او نیز در نشان دادن رابطه‌ی جالب میان ثانوس و فرانک کسل در موضوعات اجتماعی عالی عمل می کند؛ پرداختن به این موضوع که بازداشتن و ممنوعیت برای نهادینه کردن یک رفتار و فرهنگ درست کافی نیست و این بازدارندگی افراد است که سبب ایجاد این تغییر در فرهنگ و تبعیت از رفتار درست می شود.

نکته بارز این شماره این بود که طراحی های دیلان برنت نسبت به شماره‌ی قبل، پیشرفت قابل توجه ای داشتند و این موضوع باعث جذابیت بیشتر داستان شد، البته نباید فراموش کرد که ایده های ناب و جالب دانی کیتس مانند به تصویر کشیدن هاوارد اردکه به عنوان جاگرنات نیز در این موضوع بی تاثیر نبودند.

Daredevil 606-607

نویسنده: چارلز سول

طراح: فیل نوتو

تاریخ انتشار: ۸ آگوست ۲۰۱۸ – ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲ آگوست ۲۰۱۸ – ۳۱ مرداد ۱۳۹۷

امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۵/۱۰ از ۱۰ نقد | ۸.۵/۱۰ از ۹ نقد

امتیاز از (Good Reads): ۳.۶/۵ از ۱۱ رای | ۳.۴/۵ از ۷ رای

و این هم خلاقانه ترین عنوان در بین عناوین ماه آگوست انتشارات مارول؛ چارلز سول نویسنده ای است همیشه به دلیل خلاقیت قوی خود تحسین شده است، قابلیتی که تاثیر آن را می توان به سادگی در سری کمیک های او برای فرانچایز جنگ ستارگان/استاروارز دید.

در آرک جدید سری کمیک های دردویل، چارلز سول کاری کرد که همه‌ی مخاطبان را به تعجب وا داشت؛ برداشتن ایده ای که ۵۰ سال پیش رها شده بود و پرداخت به آن به عنوان یک فرصت برای داستان پردازی! پیش از این نیز نویسنده های بزرگی همچون پیتر دیوید این کار را انجام داده بودند و با ادامه‌ی یک ایده‌ی رها شده یک داستان بی نظیر خلق کردند و کار چارلز سول نیز چیزی کمتر از کار های آنها ندارد.

چارلز سول همیشه علاقه‌ی وافری دارد که پاسخ و پایان ماجرا را به روشی بسیار عجیب تحویل مخاطب دهد، به همین دلیل است که در طول شماره های ۶۰۶ و ۶۰۷ ابتدا به مخاطبان مجال حدس زدن را می دهد و کمی بعد نشان می دهد که این معما به این سادگی ها حل نخواهد شد و این همان خلاقیت چارلز سول است که ذهن خواننده را با ذهن شخصیت اصلی پیوند می دهد؛ نویسنده ای که به خوبی ذات شخصیت دردویل را درک کرده و با داستان هایش به خوبی مخاطب را همراه خود نگه داشته است.

هم چنین نباید از این نکته غافل شد که پس از رویداد جنگ های پنهان، سری چارلز سول برای دردویل یکی از معدود کمیک های پایدار و سطح بالای مارول بوده است که در طول ۳ سال اخیر به خوبی توانسته سطح بالای خود را حفظ کند و همیشه مخاطبان را از خود راضی نگه دارد.

سری در حال چاپ کمیک های دردویل تا کنون طراحان زیادی داشته است که از میان آن ها می توان ران گارنی را بیشتر از بقیه تحسین کرد؛ طراحی که با استفاده از سیاه قلم و خطوط شلخته تر به خوبی قادر بود فضای دارک کمیک های دردویل را به تصویر بکشد. با این حال، کارِ فیل نوتو نیز دست کمی از ران گارنی ندارد و او به سبک خود مت مورداک را به تصویر می کشد و چیزی جز این هم از کسی که در طراحی ظاهر شخصیت های کارتونیِ مشهوری مانند پوکوهانتس و شیرشاه دست داشته نمی توان انتظار داشت!

Venom 5

نویسنده: دانی کیتس

طراح: رایان استگمن

تاریخ انتشار: ۲۲ آگوست ۲۰۱۸ – ۳۱ مرداد ۱۳۹۷

امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۵/۱۰ از ۱۴ نقد

امتیاز از (Good Reads): ۴.۵/۵ از ۲۶ رای

ونوم شخصیتی است که در سال های اخیر از او بیشتر به منظور بازار گرمی و فروش بیشتر کمیک های متفاوت استفاده شده و نمونه‌ی آن را می توان در کمیک هایی مانند Venomized و Venom Inc مشاهده کرد. این شخصیت به قدری قابلیت های مبارزه اش پر رنگ شده که عملاً فرصت چندانی برای شخصیت پردازی نداشته است و اکثر مخاطبان هم کمیک های او را به خاطر اکشن مثال زدنی اش می خوانند؛ به همین دلیل هواداران از همان ابتدا می دانستند که دانی کیتس علیرغم اینکه استعداد خوبی در داستان نویسی دارد، برای تغییر ذهنیت هواداران نسبت به این شخصیت کار سختی را پیش رو خواهد داشت؛ اما دانی کیتس از همان شماره‌ی نخست تصمیمی بی پروا گرفت که نتیجه‌ی بی نظیری را در بر داشت؛ او تصمیم گرفت شخصیت ونوم را از نو بسازد…از ابتدایی ترین سطح.

این مسئله از آنجایی شروع شد که دانی کیتس با روشی استادانه، رابطه‌ی میان سیمبیوت و ادی براک را متحول کرد تا جایی که شخصیت ونوم کاملاً به شخصیت جدیدی تبدیل شد. این موضوع زمانی مشخص می شود که هواداران هنگام خواندن شماره پنجم شاید از اینکه ونوم بال دارد به وجد بیایند اما تعجب نکنند، چرا که همگی انتظار قابلیت های جدید برای یک شخصیت از نو ساخته شده را دارند. دانی کیتس با این سری به خوبی نشان داد که چگونه می توان با استفاده از المان های مختلف حتی شخصیتی تک بعدی مانند ونوم را احیا کرد و برایش داستان هایی با سطح بالا نوشت.

از نویسندگی دانی کیتس که بگذریم به طراحی های رایان استگمن می رسیم که در طراحی چهره ها و اکشن بسیار عالی عمل می کند؛ قابلیتی که دانی کیتس از آن نهایت استفاده را برد و به کمک استگمن با نشان دادن طیف گسترده از چهره ها و عواطف برای ادی براک و دیگر شخصیت ها نه تنها مخاطبان را میخکوب می کند بلکه به آنها اجازه می دهد تا با او همراه شوند و با شوق و اشتیاق تمام به روایت متفاوت ترین داستان تاریخ ونوم چشم بدوزند.

Fantastic Four 1

نویسنده: دن اسلات

طراح: سارا پیکِلی به همراه اسکاتی یانگ و سیمون بیانکی

تاریخ انتشار: ۸ آگوست ۲۰۱۸ – ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۲/۱۰ از ۳۸ نقد

امتیاز از (Good Reads): ۴/۵ از ۱۱۵ رای

چندی پیش بود که پس از یک دوره‌ی طولانی بالاخره دن اسلات از نویسندگی کمیک های اسپایدرمن کناره گیری کرد و نیک اسپنسر جای او را گرفت؛ با این حال اما کمپانی مارول قصد نداشت از خیر یکی از پرفروش ترین نویسنده های خود در چند سال اخیر بگذرد بنابراین وظیفه‌ی بزرگی را به او محول کرد؛ نویسندگی سری جدید کمیک های چهار شگفت انگیز!

پس از سال ۲۰۱۵ و اتمام رویداد جنگ های پنهان، رید ریچاردز و سو استورم به همراه فرزندان شان که از شخصیت های محبوب انتشارات مارول هستند از سیر داستان های این شرکت حذف شدند. طبیعتاً این اتفاق گروه چهار شگفت انگیز را از هم پاشید و چاپ کمیک های اختصاصی این گروه برای دو سال و نیم اخیر متوقف شد و کمیک Marvel Two-in-One اثر چیپ زدارسکی جای آن را برای مدتی پر کرد تا اینکه بالاخره انتشارات مارول تصمیم به بازگرداندن خانوادۀ ریچاردز و گروه چهار شگفت انگیز گرفت.

شماره نخست سری جدید کمیک های چهار شگفت انگیز، نه به قدری خوب بود که بتوان آن را شاهکار نامید و نه از حد انتظارات هواداران پایین تر آمد؛ این کمیک اثری در خور از این گروه افسانه ای را تقدیم هوادارانش کرد. دن اسلات نویسنده ای که بیشتر با ایده های جنجالی اش در ران (Run) طولانی مدتش در کمیک های اسپایدرمن شناخته می شود توانست یک اثر تماماً احساسی را خلق کند. داستان شماره‌ی اول به نحو جالبی به تقابلات دو عضو اصلی گروه چهار شگفت انگیز یعنی بن گریم و جانی استورم می پردازد، دو شخصیت که یکی شان از بازگشت سو و رید قطع امید کرده و دیگری از صمیم قلب به بازگشت آن ها امیدوار است؛ همین موضوع در طول این شماره، صحنه های زیبایی را رقم میزند که از میان آن ها می توان به لحظه ای اشاره کرد که جانی استورم در مقابل چشمان ناامید بن گریم با تمام توانش در حالی که رویش به طرف آسمان است، رید ریچاردز را صدا می زند.

در واقع هدف دن اسلات در این شماره نشان دادن این موضوع است که بازگشت سو و رید چقدر برای تمام اطرافیان او و جهان “غیرممکن” جلوه می کند و درست هنگامی که مخاطب این غیرممکن بودن را لمس می کند، دن اسلات از رید ریچاردز رونمایی می کند؛ مردی که کارش انجام غیرممکن هاست!

طراحی های سارا پیکلی نیز در این شماره بسیار خوب است اما رنگ آمیزی صفحات، یک مقدار نامتوازن جلوه می کنند که البته این نامتوازن بودن در داستانک آخر حل می شود و به وضوح داستانک آخر کمیک، طراحی های چشم نواز تری نسبت به داستان اصلی این شماره دارد؛ با این حال در کل می توان گفت که بخش طراحی، نمره قابل قبولی را به خود اختصاص می دهد و این توانایی را دارد که مخاطب را راضی نگه دارد.

Doctor Strange 4

نویسنده: مارک وید

طراح: جیزز سایز

تاریخ انتشار: ۱۵ آگوست ۲۰۱۸ – ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۳/۱۰ از ۱۳ نقد

امتیاز از (Good Reads): ۳.۷/۵ از ۲۶ رای

بی شک اگر بخواهیم یک رتبه بندی از خاص ترین کمیک های مارول داشته باشیم، کمیک های دکتر استرنج جزء ۳ رتبه‌ی برتر این لیست خواهند بود. در سال های اخیر به لطف فیلمی که در سال ۲۰۱۶ میلادی با محوریت این شخصیت ساخته شد شهرت دکتر استرنج روز به روز افزایش یافت و کمیک های این شخصیت نیز با استقبال بیشتری از سوی هواداران کمیک مواجه شدند.

حدوداً چند ماهی از پروژه‌ی ریلانچِ انتشارات مارول برای بعضی از محبوب ترین شخصیت های خود می گذرد؛ پروژه ای که از اکثر جهات موفق بوده و می توان گفت که بیشتر کمیک های این پروژه از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند؛ سری کمیک های دکتر استرنج نیز یکی از همین کمیک ها بود که در طول این پروژه از شماره‌ی یک آغاز شد و نویسندگی آن به دستان توانمند مارک وید بزرگ سپرده شد؛ فردی که با درک درست شخصیت استفان استرنج، در حال بازگرداندن او به ریشه هایش است.

در طول ۲ سال اخیر کمیک های دکتر استرنج، نویسنده های مختلفی را تجربه کرده اند که شاید معروف ترین آن ها جیسون آرون باشد که با پی ریزی برای یک اتفاق بزرگ، یعنی مرگِ جادو، موفق به روایت یک داستان بی نظیر شد. با این حال در این داستان ها شخصیت دکتر استرنج بیشتر در حالی به تصویر کشیده میشد که برای بازگرداندن جادو و انجام وظایف خود تلاش می کند و این موضوع، فضای جدیدی را در سری کمیک های دکتر استرنج به وجود آورد که مانند یک شمشیر دو لبه بود؛ زیرا طرفداران جدیدی را برای شخصیت دکتر استرنج به ارمغان آورد اما در عین حال باعث شد بسیاری از طرفداران اصیل این شخصیت از تغییرات پیش آمده ناراضی باشند.

با این وجود مارک وید با خلاقیت خود نه تنها تغییرات ایجاد شده را تا حد مناسبی حفظ کرد، بلکه با پرداختن به جنبه های مختلف شخصیتِ استفان استرنج که در سری های کلاسیک مشاهده می شد مانند به تصویر کشیدن غرور فوق العاده‌ی او، توانست تمام طیف ها و علایق طرفداران را راضی نگه دارد.

این داستان با بسیاری از ماجراجویی های دیگر دکتر استرنج تفاوت دارد، زیرا این بار، او بدون جادو در یک مبارزه‌ی فضایی گیر افتاده و این در حالی‌ست که می خواهد با همراه جدید خود و یک دورف که برده‌ی حکومت این سیاره بوده فرار کند و این ماجراها زمانی جذاب می شوند که مارک وید تمام این فرار و تکاپو را با خودخواهی و غرور کاذب دکتر استرنج همراه می کند و نشان می دهد او چگونه به تنهایی و بدون نظر بقیه تصمیم می گیرد و این تصمیم ها چه بهایی به همراه دارند.

طراحی های جیزز سایز نیز در جای خود عالی عمل می کنند؛ به خصوص خلاقیتی که او در طراحی ظاهر یک کشور فضایی در یک سیاره‌ی بیگانه به خرج می دهد نیز بی نظیر است و حتی اگر همپای داستان بی نظیر مارک وید نباشد دست کمی از آن ندارد. این کمیک بدون شک برای طرفداران کمیک و به خصوص دکتر استرنج از مهم ترین و واجب ترین گزینه ها برای خواندن است.

نوشته ماه آگوست ۲۰۱۸: برترین کمیک های انتشارات مارول اولین بار در کمیک اسکواد. پدیدار شد.