تعریف مهارت چیست؟

در معرفی درس توسعه فردی، بارها از واژه‌ی مهارت استفاده کردیم و ترکیب‌های مختلف آن از جمله مهارت فردی و مهارت سازمانی و برنامه ریزی برای توسعه مهارت را به‌کار بردیم.

ما واژه‌ی مهارت را آن‌قدر در گفته‌ها و نوشته‌ها به‌کار برده‌ایم که کمتر به مفهوم مهارت و تعریف مهارت فکر می‌کنیم.

اما اتفاقاً بسیاری از واژه‌های که به‌صورت گسترده به‌کار می‌روند، بیشتر نیازمند تعریف و مفهوم پردازی هستند. چون ممکن است به اشتباه فرض کنیم معنایی که از آن‌ها در ذهن همه‌ی ماست، مشابه یا یکسان است.

بنابراین کاملاً طبیعی است که انتظار داشته باشید پیش از جلو رفتن بحث، تعریف مهارت را به شکلی شفاف‌تر ارائه کنیم تا در درس‌های آتی مشخص باشد دقیقاً از چه چیزی حرف می‌زنیم.

یک تمرین ساده درباره مهارت، پیش از مطالعه‌ی ادامه‌ی درس

فرض کنید مهارتی بودن یک شاخص قابل اندازه‌گیری است (مثل قد، وزن، ذما یا هر شاخص دیگر).

مثلاً می‌توانید بگویید فعالیتِ الف در مقایسه با فعالیت ب، بیشتر از جنسِ مهارت است.

یا این‌که مثلاً اگر جنبه‌ی مهارتی فعالیت الف را بتوان ۷۰ از ۱۰۰ درنظر گرفت، جنبه‌ی مهارتی فعالیت ب، به زحمت به ۲۰ از ۱۰۰ می‌رسد.

با این فرض نگاهی به درس‌های دوره MBA متمم یا عنوان‌های مطرح شده در صفحه نقشه راه یادگیری بیندازید.

طیفی را به شکل زیر در نظر بگیرید:

مهارت - تعریف مهارت چیست و چگونه می‌توانیم یک طیف مهارت تعریف کنیمتعدادی از عنوان‌های مطرح شده را – بدون توجه به جزئیات و زیرمجموعه‌های آن‌ها – انتخاب کنید و ببینید آن‌ها را در کجای این طیف قرار می‌دهید.

اگر عناوین دیگری هم در ذهن شما هست که در نقشه راه یا دوره MBA وجود ندارد، چند مورد از آن‌ها را هم در جای مناسبی در این طیف قرار دهید.

این تمرین – که انجام آن چندان هم ساده نیست – احتمالاً به شما یادآوری می‌کند که با وجود استفاده‌ی زیاد از واژه‌ی مهارت، نمی‌توانیم به سادگی آن درباره‌ی مصداق‌های آن تصمیم بگیریم.

ضمن این‌که با توجه به دشواری این تمرین، به نظر می‌رسد هنگام حرف زدن از مهارت یا برنامه ریزی برای توسعه مهارت، ابتدا باید تعریف مهارت را – حتی در حد یک قرارداد میان خودمان – مشخص کنیم تا بهتر بتوانیم گام‌های اجرایی بعدی را برداریم.

تعریف مهارت چیست

واژه‌ی مهارت و صفت ماهر در ادبیات و نوشتار ما تازگی ندارد و در اشعار و گفته‌های کهن هم به‌کار رفته است.

اما معنای این اصطلاح در طول زمان، تغییر کرده است.

ما – و مردم بسیاری از فرهنگ‌های دیگر – اصطلاحات استادکار ماهر و نقاش ماهر را به‌کار می‌برده‌ایم، اما از ماهر بودن مثلاً در تصمیم گیری یا آموزش استفاده نمی‌کرده‌ایم.

شاید به همین علت، اصطلاح چیره دست و ماهر (یکی فارسی و دیگری عربی) تا حدی مترادف فرض می‌شده‌اند. وقتی از چیره دست استفاده می‌کنیم، یعنی مهارت را بسیار فیزیکی و مکانیکی دیده‌ایم.

سنجش و اندازه گیری مهارت هم چالش‌های فراوانی داشته و دارد. در حدی که سازمان OECD در گزارشی که درباره‌ی تحلیل وضعیت مهارت نیروی کار و نوآوری منتشر کرده، به این نکته اشاره می‌کند که مهارت به علت دشواری اندازه‌گیری، در موارد بسیاری صرفاً به عنوان ترکیبی از آموزش رسمی، آموزش غیررسمی و تجربه در نظر گرفته می‌شود (+)

خود ما هم در فرهنگ‌مان این تجربه را داریم و می‌دانیم که بسیاری از ما، وقتی از نیروی کار ماهر حرف می‌زنیم، معمولاً به چنین فاکتورهایی فکر می‌کنیم و با این نگرش، نهایتاً مهارت به همان مفهوم آموزش تئوری و داشتن مدرک و Certificate و سابقه کار نزدیک می‌شود.

از سوی دیگر با مرور چند مقاله درباره مهارت و مشاهده‌ی اختلاف‌نظرهای موجود، به اقتصاددان‌ها حق می‌دهیم که وقتی از نیروی کار ماهر حرف می‌زنند، در نهایت به کنترل کردن مدارک و سابقه کار رضایت دهند (به عنوان مثال: مقاله اَت‌وِل و مقاله‌ی اِسپِنِر).

اما از آن‌جا که ما در متمم با مهارت بسیار کار داریم، لازم است بر روی تعریف مهارت توافق کنیم و به صورت قراردادی، بپذیریم که وقتی از مهارت و مهارت آموزی حرف می‌زنیم، منظورمان چیست و چه مفهومی را در ذهن داریم.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

نمایش کامل این مطلب برای کاربران آزاد متمم انجام می‌شود.

ثبت نام به عنوان کاربر آزاد متمم، سریع و رایگان است و کافی است برای خودتان نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید.

شما با ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، به درس‌های مختلفی (از جمله: استعدادیابی، سبک زندگی، پرورش تسلط کلامی، افعال پرکاربرد انگلیسی، مهارتهای ارتباطی و پاراگراف فارسی) دسترسی پیدا خواهید کرد.

ثبت نام کاربر آزاد

تمرین درس تعریف مهارت

اگر دوست دارید، برخی از عناوینی را که جدای از فهرست مهارت‌های متمم، بر روی طیف مطرح شده در ابتدای درس قرار دادید، برای دوستان‌تان بنویسید.

فهرستی از مهارت‌های خودتان تنظیم کنید. تلاش کنید به جای یک کلمه، از یک عبارت یا جمله استفاده کنید تا بهتر بتوانید مطمئن شوید که آنچه نوشته‌اید واقعاً یک مهارت است. اگر راحت هستید، دو عنوان برتری را که در فهرست خود می‌بینید، برای ما هم بنویسید.

یکی از افرادی را که الگوی شما در زندگی یا کسب و کار است انتخاب کنید. مهم نیست که این فرد نامدار یا ثروتمند یا دارای موقعیت اجتماعی ویژه یا چیزهایی شبیه این باشد. مهم است که شما او را جلوتر از خودتان ببینید و در برخی فعالیت‌ها الگوی خود فرض کنید. بدون اینکه به نام او اشاره کنید، فهرستی از پنج مهارت را که به او نسبت می‌دهید برای دوستان‌تان بنویسید.

سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی

The post تعریف مهارت چیست؟ appeared first on متمم.