روش مدیریت کلاس و ارائه مطلب | تجربه‌ی کارل راجرز

به این درس می‌توانید از دو زاویه‌ی کاملاً متفاوت نگاه کنید.

زوایه‌ی اول، روش مدیریت کلاس و ارائه مطلب در شرایطی است که مخاطب، تخصص بالایی در حوزه‌ی خود دارد.

زاویه‌ی دوم، دیدگاه‌های یک روانشناس بزرگ انسان گرا، درباره‌ی آموزش و یادگیری است.

از زاویه‌ی اول، می‌توانید این درس را زیرمجموعه‌ی مجموعه‌ی درس‌های سخنرانی و ارائه مطلب متمم در نظر بگیرید و از منظر دوم، می‌توانید آن را به عنوان یکی از درس‌های مکمل مهارت یادگیری بخوانید.

محتوای این درس، بر اساس بخشی از کتاب راه انسان شدن نوشته‌ی کارل راجرز تنظیم شده است.

دعوت به سخنرانی توسط دانشگاه هاروارد

کارل راجرز در کتاب راه انسان، فصلی بسیار کوتاه دارد که در پنج یا شش صفحه تمام می‌شود و هیچ نوع تناسبی با سایر فصل‌‌های طولانی کتاب ندارد.

اما در ابتدای فصل، تأکید می‌کند که مطلبی که در آن‌جا مطرح شده، مهم است و به نوعی نشان می‌دهد که آن فصل کوتاه را یکی از مهم‌ترین حرف‌های کتاب خود می‌داند.

ظاهراً دانشگاه هاروارد سمیناری را سازمان‌دهی کرده بود و از او دعوت کرده بودند تا در آن سمینار سخنرانی کند.

عنوان سمینار چنین بوده: «روش‌های تأثیرگذاری بر رفتار انسان‌ها از طریق آموزش کلاسی

از او خواسته بودند به عنوان کسی که با روان‌درمانی آشناست و با استفاده از تجربیاتی که در این حوزه دارد، درباره‌ی شیوه‌های آموزش دانشجومحور (Student-centered) صحبت‌کند.

راجرز نمی‌دانست که چگونه باید یک جلسه‌ی سخنرانی دو ساعته را مدیریت کند. آن هم با مخاطبانی که ساده و بی‌تجربه نبودند.

راجرز تا آخرین روزها سعی کرد خود را به کارهای دیگر سرگرم کرده و به سخنرانی فکر نکند. اما به هر حال، زمان سمینار نزدیک می‌شد و او باید مطلبی برای ارائه آماده می‌کرد.

جمله ای از کارل راجرز درباره دوری از تکلف و دشوارگویی

چگونه سخنرانی کنم؟

با توجه به این‌که در این درس، دو موضوع کاملاً متفاوت مطرح است، لطفاً در بیان دیدگاه‌های خود، ابتدا مشخص کنید که صحبت‌هایتان درباره‌ی کدام موضوع است تا دوستان دیگر، دیدگاه‌ها را ساده‌تر دنبال کنند:

شیوه‌ی راجرز در مدیریت کلاس و ارائه

نگاه راجرز به آموزش و یادگیری

سری مطالب حوزه مهارت ارائه و سخنرانی

The post روش مدیریت کلاس و ارائه مطلب | تجربه‌ی کارل راجرز appeared first on متمم.