تاثیر تبلیغات بر مصرف کننده را چگونه بسنجیم؟

واضح است که کار حرفه‌ای در تبلیغات این است که هم‌زمان با برنامه ریزی و اجرا، به ارزیابیِ اثربخشی هم فکر کنیم.

هر چقدر بتوانیم اثربخشی تبلیغات , میزان تأثیر تبلیغات بر مصرف کننده را بهتر بسنجیم، می‌توانیم در آینده با هزینه‌ی کمتر، نتیجه‌ی بهتری بگیریم.

طی دهه‌های اخیر، شیوه‌های بسیار متنوعی برای سنجش تاثیر تبلیغات بر مصرف کننده ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

از جمله‌ی این شیوه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداذ مخاطبانی که از وجود یک محصول یا برند آگاه شده‌اند
  • افزایش احتمال خرید محصول در اثر قرار گرفتن در معرض تبلیغ
  • تغییر جایگاه برند در مقایسه با سایر برندها در اثر تبلیغ
  • تغییر نگرش مخاطب نسبت به برند
  • آزمون سرعت و میزان به یادآوردن برند

فهرست بالا می‌تواند بسیار طولانی‌تر باشد.

هر یک از پارامتر‌های مطرح شده در فهرست، توسط محققان مختلف، مفهوم پردازی شده و پس از ارائه‌ی تعریف عملیاتی، اندازه‌گیری و سنجیده شده‌اند.

در برخی دیگر از برنامه های تبلیغاتی هم، مستقیماً اثر نهایی سنجیده می‌شود. مثلاً این‌که در اثر تبلیغ، چقدر فروش اضافه شده یا این‌که سرانه‌ی خرید (متوسط خرید به ازاء هر نفر) چقدر تغییر کرده است.

ما در مجموعه درس‌های سیستمهای کنترل مدیریت، سعی کرده‌ایم به جای ماهی، ماهی‌گیری را آموزش دهیم و اگر مبحث کنترل را به خوبی بشناسید، انتظار می‌رود خودتان بتوانید شاخص های مناسب کسب و کارتان را طراحی کرده و استفاده کنید.

با این‌حال، اگر برخی از رایج‌ترین شیوه‌های سنجش تاثیر تبلیغات بر مخاطب و مصرف‌کننده را بشناسید، قطعاً طراحی و تحلیل شاخص برای برنامه های ارتباط بازاریابی خودتان، ساده‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

مدل های سلسله مراتبی سنجش اثربخشی تبلیغات

بخش قابل توجهی از مدل‌های مختلف مطرح شده در زمینه‌ی سنجش اثر تبلیغات را می‌توان با یک عنوان مشترک نام‌گذاری کرد: مدل‌های سلسله‌ مراتبی (Hierarchy of Effects Models).

برای این‌که تصویر اولیه‌ای از مدل‌های سلسله مراتبی داشته باشید، کافی است به قیف فروش فکر کنید یا درس آن را مرور کنید.

[ پیشنهاد مطالعه: قیف فروش چیست؟ ]

استعاره قیف برای نمایش مدل سلسله مراتبی در سنجش اثربخشی تبلیغات

مدل‌های سلسله مراتبی اثر تبلیغات، دقیقاً بر همین اساس شکل می‌گیرند:

سری مطالب حوزه تبلیغات

The post تاثیر تبلیغات بر مصرف کننده را چگونه بسنجیم؟ appeared first on متمم.