مالیات آمازون یک راهکار سیستمی است یا غیرسیستمی؟

دِیو لوییس (Dave Lewis) مدیرعامل شرکت TESCO، یکی از فعالان بزرگ و شناخته‌شده‌ی صنعت خرده فروشی است.

این شرکت انگلیسی نزدیک به هفت‌هزار سوپرمارکت و هایپرمارکت را در انگلیس، هند، مالزی،‌ لهستان و برخی کشورهای دیگر در اختیار دارد و اداره می‌کند.

لوییس مدیر موفقی است که توانسته طی پنج سال مدیریت خود بر این شرکت، سود و ارزش سهام آن را افزایش داده و جایگاه نسبتاً مناسبی را برای تسکو فراهم کند.

اما در عین حال دیدگاه‌های چالش‌‌برانگیز لوییس هم، همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده و او هر بار با پیشنهادها و تحلیل‌های خود، بحث‌ها و گفتگوهای فراوانی را به راه انداخته است.

مالیات آمازون - پیشنهاد مدیرعامل شرکت تسکو

به عنوان مثال، در دوره‌ای که بحث افزایش حداقل حقوق کارگران در انگلیس مطرح بود، لوییس اصرار داشت که این کار، ظلم به کارگران خوب و حرفه‌ای است.

استدلالش هم این بود که کارگران، بخشی از درآمد خود را در قالب پاداش و کارانه و مزایایی از این دست می‌گیرند که تابع عملکرد آن‌هاست.

وقتی حقوق پایه افزایش پیدا کند، دست شرکت‌ها برای پرداخت پاداش و امتیازات مشابه بسته‌تر می‌شود و به این ترتیب، در غالب شرکت‌ها، فاصله‌ی حقوق بهترین و بدترین کارگر، به هم نزدیک خواهد شد.

البته این تنها یک مثال از سبک استدلال و ایده‌های لوییس است و آن‌چه ما می‌خواهیم در قالب #دعوت به گفتگو به آن بپردازیم، اظهارنظرهای او درباره‌ی طرحی موسوم به مالیات آمازون یا Amazon Tax است.

منظور از مالیات آمازون چیست؟

مالیات آمازون، البته به شرکت آمازون هم ربط پیدا می‌کند؛ اما به آمازون محدود نیست.

پیشنهاد دِیو لوییس این است که شرکت‌ها و مشتریان کسب و کارهای خرده فروشی آنلاین (از آمازون گرفته تا هر فروشگاه خرده‌فروش دیگر)، درصدی از مبلغ معامله‌ را به عنوان مالیات به دولت انگلیس پرداخت کنند. این مالیات هم باید در قالب معافیت و تخفیف مالیاتی، به سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروش‌های فیزیکی اختصاص پیدا کند (+/+/+/+).

او وضعیت نگران‌کننده‌ی خرده‌فروشان فیزیکی و سوپرمارکت‌ها را انگیزه‌ی خود از طرح این پیشنهاد اعلام کرده و توضیح داده که بسیاری از خرده‌فروش‌ها، طی چند سال اخیر، مشغول نوشیدن جام زهری هستند که بسیاری از آن‌ها را از پا درخواهد آورد.

او این جام زهر را یک کوکتل مرگ‌آور با ترکیبی از سیاست‌های حمایتی نادرست دولتی، افزایش هزینه‌ها و کاهش حاشیه سود و مهم‌تر از همه، فشار کسب و کارهای آنلاین توصیف می‌کند.

بحث و دعوا و رقابت و مناقشه میان صنایع مختلف، یکی از بهترین موضوعات برای تمرین و یادگیری تفکر سیستمی است.

به همین علت، حتماً توجه کرده‌اید که ما هم در متمم، از این نوع بحث‌ها استقبال می‌کنیم و از دوستان متممی می‌خواهیم حداقل به اندازه‌ی یک تجربه ذهنی، جنبه‌های مختلف این نوع مسئله‌ها و راهکارها را بررسی کنند.

سری مطالب حوزه تفکر سیستمی

نوشته مالیات آمازون یک راهکار سیستمی است یا غیرسیستمی؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.