رتبه کلمات کلیدی در گوگل و اهمیت نسبی جایگاه آن‌ها

هیچ‌کس نیست که نداند رتبه کلمات کلیدی در صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) مهم است.

همه‌ی ما می‌دانیم که وقتی یکی از مطالب یک سایت (به عبارت دقیق‌تر: یک URL)، در چند جایگاه اول صفحه‌ی نخست نتایج گوگل ظاهر می‌شود، به این‌ معنی است که آن سایت، توانسته ترافیک خوبی را در مقایسه با رقبای خود، جذب کند.

بنابراین، هدف ما از درس حاضر این نیست که بگوییم رتبه کلمات کلیدی – که گاهی به آن Rank و Position‌ هم می‌گویند – اهمیت دارد. بلکه هدف‌مان این است که شما را به تمرکز بیشتر روی تعدادی از کلمات کلیدی و فاصله گرفتن از پراکنده‌کاری تشویق کنیم.

منظور از رتبه یا جایگاه یک کلمه کلیدی در نتایج گوگل چیست؟

در ساده‌ترین شکل، می‌توان گفت که رتبه یک کلمه کلیدی (یا عبارت کلیدی)، به موقعیت آن در صفحه‌ی نتایج جستجو اشاره دارد.

مثلاً فرض کنید در جستجوی عبارت مهارت های زندگی، نتایج زیر به دست آمده باشد:

رتبه کلمات کلیدی در صفحه اول گوگل

در این صورت می‌توان گفت رنک یا پوزیشن متمم در کلمه‌ی کلیدی مهارت های زندگی، یک است یا رنک ویکی‌پدیا، دو است.

اما این را هم می‌دانیم که مسئله به همین سادگی‌ها نیست. در معرفی صفحه نتایج جستجوی گوگل اشاره کردیم که رتبه‌ها ثابت نیستند. جستجوی تکراری یک عبارت، سایت‌ها و لینک‌هایی که در گذشته روی آن‌ها کلیک کرده‌اید، موقعیت جغرافیایی شما هنگام جستجو، ابزاری که برای جستجو استفاده می‌کنید (موبایل یا تبلت یا لپ‌تاپ) و ده‌ها عامل دیگر، می‌توانند رتبه‌ی یک سایت را در کلمه‌ی کلیدی مشخصی تغییر دهند.

به همین خاطر، اگر به سراغ کنسول سرچ گوگل بروید، می‌بینید که رتبه‌ی کلمه‌ها، به صورت میانگین نمایش داده می‌شود:

رتبه چند کلمه کلیدی در صفحه نتایج جستجوی گوگل

همان‌طور که می‌بینید در مورد عبارتی مانند قانون مورفی، در مدت مورد بررسی، این عبارت مجموعاً ۲۷۹۱۴۵ بار جستجو شده و هر بار متمم، رتبه‌های مختلفی داشته و در نهایت، گوگل رتبه‌ی متوسط متمم را روی این عبارت کلیدی ۵/۳ گزارش کرده است.

البته در مجموع از این نزدیک به ۲۸۰ هزار بار، فقط ده هزار بار، روی لینک قانون مورفی در متمم کلیک شده و عدد ۳/۶٪ هم از تقسیم همین دو عدد به دست آمده است (مثال مشابه را می‌توانید در درس CTR هم ببینید).

کاهش نرخ کلیک با افزایش رتبه در صفحه اول نتایج موتور جستجوی گوگل

به عنوان یک سناریوی فرضی، اگر در یک کلمه کلیدی جایگاه فعلی شما، دَه است یا در اوایل صفحه‌ی دوم قرار دارید و منابع محدود و مشخصی برای تولید محتوا در اختیار شماست (که قطعاً چنین است؛ چون منابع، همیشه محدودند)، همیشه هنگام تولید محتوای کاملاً تازه و متفاوت، به این سوال فکر کنید که آیا منطقی است که به سراغ تولید محتوای تازه بروم یا بهتر است توان و منابع خود را صرف یکی از گزینه‌های زیر کنم:

  • یک بخش یا چند پاراگراف جدید (یا عکس و نمودار تازه) به همین محتوای فعلی اضافه کنم
  • محتوای فعلی را برای موتورهای جستجو بهینه کنم
  • محتوای فعلی را بازسازی یا بازآفرینی کنم
  • به سراغ تولید یک محتوای جدید اما کاملاً مرتبط بروم (به شکلی که به تدریج یک Cornerstone شکل بگیرد یا تقویت شود)

فراموش نکنید که آمدن از جایگاه ده به جایگاه دوم یا سوم، می‌تواند تقریباً به معنای ده تا سی برابر ترافیک ورودی بیشتر باشد.

و اگر روی ترافیک ورودی از طریق سئو حساب باز کرده‌اید، تولید ده محتوای متوسط که همگی قرار است در جایگاه دهم باقی بمانند، ممکن است از نظر استراتژی محتوا توجیه‌پذیر نباشد.

مشارکت در بحث

اگر شما هم در بهینه‌سازی محتوا و افزایش ترافیک (به جای تولید دائمی و شتابزده‌ی محتوای تازه) تجربه‌ای داشته‌اید، خوشحال می‌شویم آن را با دوستان خود مطرح کنید (لطفاً فقط از تجربیات خودتان روی سایت‌های خودتان نقل کرده و در صورت امکان، آمار و اعداد را هم با آن همراه کنید).

سری مطالب حوزه SEO چیست

The post رتبه کلمات کلیدی در گوگل و اهمیت نسبی جایگاه آن‌ها appeared first on متمم.