خلاصه‌ اتفاقات مراسم WonderCon 2019

مراسم واندرکان (WonderCon) رویدادی سالانه است که در آن طرفداران کمیک و آثار علمی-تخیلی گرد هم می آیند تا از برنامه ها و رویدادهای پیش رو آگاه شوند. هم چنین این مراسم فرصتی است برای انتشارات و کمپانی های بزرگ تا هواداران را به وجد آورند و از آثار جدید خود رونمایی کنند.

نکته‌ی جالب این مراسم، تضاد کامل آن با مراسم C2E2 2019 بود، بدین صورت که کل مراسم تماماً به انتشارات دی سی تعلق داشت و انتشارات مارول و انتشارات دیگر، حضور پر رنگی در آن نداشتند. انتشارات دی سی نیز توانست در این مراسم هواداران را ذوق زده کند و اطلاعات مهمی را با آن ها به اشتراک بگذارد. در ادامه به طور مفصل هر آنچه که در مراسم امسال رخ داد را مرور خواهیم کرد.

اسکات اسنایدر، نویسنده‌ی نام آشنای دنیای کمیک، اطلاعات تازه‌ای را در رابطه با پروژه های آینده‌ی خود به اشتراک گذاشت. او هم چنین در رابطه با بتمن و نشان دادن نیمه‌ی تاریک او صحبت هایی داشت. اسنایدر در رابطه با تولد ۸۰ سالگی بتمن و نویسندگی داستان های این شخصیت گفت:

واقعاً افتخار بزرگیه که جزئی از این میراث باشی. اون [بتمن] شخصیت مورد علاقه‌ی منه، نه فقط داخل دنیای کمیک بلکه توی کل دنیای ادبیات! اون اولین ابرقهرمان واقع گرایانه و مدرنی بود که داستان‌هاش رو خوندم. بتمن با فساد محلی مبارزه می کرد و مناسب این کار بود.
اون همیشه [شخصیت] مورد علاقه‌ی من بود. دلیل این که فکر می کنم اون خیلی مهمه اینه که اون بازگو کننده‌ی داستان حقیقی مردمه: یعنی حادثه‌ای که برات اتفاق افتاده رو برداری و اونو تبدیل کنی به یه چیز خوبی که بشه ازش برای صلاح دنیا استفاده کرد. به همین خاطره که با اون [بتمن] همذات پنداری می کنید. اون آدمه، قدرت های جادویی نداره… مشارکت برای انجام کاری برای این شخصیت، واقعاً برای من مسئله‌ی مهمی ئه.

او هم چنین تایید کرد که عنوان Last Knight on Earth آخرین کار او برای شوالیه‌ تاریکی خواهد بود. اسنایدر افزود:

خالقین بسیاری، مخصوصاً دانش آموزهایی که خودم تربیت کردم، دوست دارن روی این شخصیت کار کنن و اون رو برای نسل جدید، مدرن تر و هیجان انگیز تر کنن. و من می خوام به بقیه‌ی نویسنده ها این شانس رو بدم تا به این کاراکتر رجوع کنن.

اسنایدر در رابطه با داستان Last Knight on Earth (که در آن باری دیگر با گرگ کاپولو همکاری خواهد کرد) گفت که جریانات این اثر ۲۰ سال بعد از عنوان سال صفر (Zero Year) رخ می دهد و بروس وین را در موقعیتی عجیب گرفتار می کند.

بتمن باید نقاشی هایی را که در سراسر گاتهام پراکنده‌ شده‌اند پیدا کند؛ تصاویری روی دیوار که یک خفاش را با قلبی درون آن، در همان کوچه‌ای نشان می دهند که والدین بروس وین به قتل رسیده‌اند. پس مشخص است که هر کس این نقاشی ها را کشیده از هویت بتمن خبر دارد! هنگامی که بتمن به آن کوچه می رسد پسری مرده را می بیند؛ پسری که ناگهان بلند می شود و به او شلیک می کند. وقتی بتمن بیدار می شود، خود را در تیمارستان آرکام می یابد و آلفرد را می بیند که چنین چیزی به او می گوید:

خدا رو شکر ارباب! بالاخره بیدار شدید، شما از ۲۰ سال پیش که والدین تون رو به قتل رسوندید اینجا بودید!

هم چنین اسنایدر در رابطه با تجربه‌ی نویسندگی برای شخصیت بتمن گفت:

[اوایل] من حمله های عصبی بهم دست می داد! وحشتناک بود، ضمن این که باید تظاهر می کردم این شخصیت متعلق به منه و روش تسلط دارم. من دقیقاً بعد از تموم شدن محفل جغدها رفتم به کمیک کان سن دیگو و داشتم فشار زیادی رو تحمل می کردم… نمی تونستم خیلی خوب باهاش کنار بیام. نزدیک بود با مردم دعوام بشه. حتی یه بار توی مهمونی با دن دیدیو (یکی از سردبیران دی سی) مشاجره‌ی بزرگی راه انداختم! که در مورد مسائل قانونی بود، ولی بخاطر تاثیرات مستی، نتونستم منظورش رو درست بفهمم و سرش داد کشیدم. همون لحظه یه سرپرست از راه رسید و ازش خواست که آروم باشه و اونجا رو ترک کنه و منم چون باهوش بودم رفتم به مهمونی مارول!

اسنایدر ادامه داد:

طول نکشید که همه توی مهمونی مارول فهمیدن من با دن دیدیو دعوام شده. همه جا پیچیده بود، و منم بعدش رفتم پیش گرنت موریسون. اونم بهم گفت که تنها راه آروم شدن و کنترل کردن قضیه اینه که تولد و مرگ شخصیتم رو بسازم. و همون موقع بود که شروع کردم به نوشتن [آرک] Zero Year… یادم میاد به این فکر می کردم که ترس های پسر من نسبت به ترس های زمان بچگیِ خودم موقعی که کمیک Batman: Year One رو می خوندم متفاوته. عنوان Last Knight on Earth رو هم به همین خاطر شروع کردم، من این ایده رو برای یه مدت طولانی توی ذهنم داشتم. توی این داستان، بتمن رو می بینیم که دور تا دور دنیای خراب شده‌ی دی سی سفر می کنه. لکس لوثر و دارکساید (Darkseid) هم در داستان حضور دارن، و همین طور واندرومن (Wonder Woman)! توی این عنوان، [گرگ] کاپولو، دایانا رو به سبک خودش طراحی کرده و خیلی فوق العاده در اومده. و بتمن هم قراره با کله‌ی جوکر که توی شیشه‌ست همسفر بشه. و از قضا این کله، زنده‌ست!

اسنایدر هم چنین در رابطه با آثار بعدی خود در ژانر وحشت، صحبت هایی داشت. او در رابطه با پروژه‌ی ترسناک جدیدش گفت:

من دارم روی داستان های ترسناک هم کار می کنم… یه داستان دارم در مورد شخصی که بقایای یه فیلم ترسناک کلاسیک رو پیدا می کنه، که این فیلم حتی از Bride of Frankenstein هم بهتره. در ادامه، اون می فهمه که کارگردان این فیلم بازنشسته شده، پس با پسرش میره تا با این کارگردان مصاحبه کنه. و کارگردان هم موقع مصاحبه میگه که هیولای داخل فیلم واقعیه و امشب میاد تا همه‌مون رو بکشه. و اینجاست که زاویه‌ی دید داستان عوض می شه و جریان فیلمبرداری این فیلم جدید رو می بینیم.

او همین طور اطلاعات تازه‌ای از پروژه های در حال انتشارش در انتشارات دی سی به اشتراک گذاشت:

هشدار اسپویل!
توی قسمت پنجم بتمنی که می خندد، اون با محفل جغدها مبارزه می کنه… قراره خیلی تاریک و شرورانه باشه! من این فرصت رو دارم تا آنتی بتمن باشم. و این خیلی لذت بخشه.
من روی کمیک لیگ عدالت هم دارم کار می کنم. یه زمانی بود که داشتم روی رویداد متال کار می کردم و نمی دونستم بعدش باید انتشارات دی سی رو ترک می کنم یا نه. ولی من با گرگ کاپولو مشورت کردم و با همدیگه به یه برنامه‌ی دو ساله رسیدیم که در آینده چه کارهایی می خوایم انجام بدیم.
شما هر چیزی که داشتیم براش برنامه ریزی می کردیم رو داخل Year of the Villain می بینید که در آخر به Doom War منتهی خواهد شد، که اون هم به یه رویداد خیلی عظیم دیگه ختم می شه که در سال آینده مشخص می شه. مواقعی هست که ما در انتشارات دی سی یک سری برنامه ها داریم و تاریخ ها رو از خودمون در میاریم. همش بستگی به این داره که در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ چه اتفاقی میوفته.

هنگامی که از اسکات اسنایدر پرسیده شد آیا او دوباره با شان مورفی همکاری می کند یا خیر، او پاسخ داد:

من واقعاً دوست دارم با شان همکاری کنم. اول قرار بود که اون وظیفه‌ی طراحی Last Knight on Earth رو بر عهده داشته باشه… ولی خب بعدش کناره گیری کرد و بهم گفت که بهتره با [گرگ] کاپولو روی این پروژه کار کنم… ما به دوستای خوبی تبدیل شدیم. اون ایده های زیادی داره. ما قرار گذاشتیم که در آینده روی یک پروژه کار کنیم. من هر هفته باهاش صحبت می کنم.

هم چنین از اسکات اسنایدر پرسیده شد که یک شخصیت جدید باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا با دوام بماند، و او این گونه پاسخ داد:

به نظرم باید بتونه به شکلی ملموس و واقع گرایانه، ترس ها و امیدهای شما رو مجسم کنه. بعضی وقت ها موقع خلق کردن یک چیز جدید دچار مشکل می شید و هوادارها بلافاصله این رو متوجه می شن. اونا یه هدف برای رسیدن دارن به جای این که کاراکترهای طبیعی توی دنیای واقعی باشن.

در ادامه از او سوال شد که آیا قرار است دوباره شاهد نسخه های عجیب و غریب از بتمن باشیم یا خیر. پاسخ او این چنین بود:

ما توی رویداد متال یه کاراکتر داشتیم که در واقع همون بتمن بود ولی با یه حالت جادویی. و بقیه می گفتن که اون فقط یه جادوگر عادیه. اگه قرار باشه روی متال ۲ کار کنیم، من اون رو برمیگردونم. و کاری می کنم که جواب بده. ما یه نسخه‌ی فضایی هم داشتیم. ولی اینطوری تقسیم بندی می کردیم که کدوم یکی ترسناک تره.

از اسنایدر پرسیده شد که آیا دوست دارد شاهد بازگشت برجسته‌ی هارپر لی باشد یا خیر؟ اون پاسخ داد:

گاهی اوقات شما یه شخصیت رو خلق می کنید و روش کار می کنید، مثل دوک [توماس] یا هارپر، و امیدوارید یکی دیگه بیاد و همین کارو بکنه. از اینکه اون هنوز توی گاتهامه خوشم میاد، و امیدوارم که بقیه‌ی نویسنده ها هم ازش نهایت استفاده رو ببرن. در حال حاضر، دوک [توماس] قراره توی سری Outsiders باشه، و همین طور یک سری برنامه ها هم برای هارپر وجود داره.

هم چنین اسنایدر در پاسخ به این سوال که دوست دارد بر روی کدام یک از شخصیت های مکمل دنیای بتمن کار کند گفت:

دوست دارم روی داستان های دیک [گریسون] کار کنم. اون از مورد علاقه های منه. موقعی که کارم رو با دنیای بتمن شروع کردم، خیلی هیجان زده و نگران بودم، و دیک هم مثل من هیجان زده و نگران بود؛ از این که قراره بتمن باشه! (اشاره به داستان Black Mirror در سری کمیک های کارآگاهی)
چیزی که باعث می شه دیک رو دوست داشته باشیم اینه که اون قلبش رو روی لباسش می پوشه. من یه آرک بزرگ برای نایتوینگ توی ذهنم داشتم و خیلی دوست دارم که دوباره براش داستان بنویسم.

در ادامه، سردبیران انتشارات دی سی، دن دیدیو و جیم لی در رابطه با برنامه های آینده‌ی این انتشارات اطلاعات تازه‌ای منتشر کردند. لی و دیدیو در رابطه با قسمت هزارم سری کمیک های کارآگاهی نیز صحبت هایی داشتند که دارای داستانی با همکاری کوین اسمیت و خود شخصِ جیم لی بود.

دن دیدیو در مورد انتشار این شماره‌ی ویژه گفت:

به عنوان یک هوادار، تابحال ندیده بودم که چند هنرمند بزرگ با هم روی یک داستان کار کنن. واقعاً ارزشش رو داشت. ما به این کمیک خیلی افتخار می کنیم، و از شنیدن این که مردم هم عاشق این عنوان هستن خوشحال می شیم.

دن دیدیو هم چنین در رابطه با رویداد Year of the Villain گفت:

قراره یه داستان بزرگ باشه که توسط برایان مایکل بندیس و اسکات اسنایدر نوشته می شه و زمینه چینی های اون در سری لیگ عدالت و آرک City of Bane، در سری بتمن، صورت می گیره و در ماه نوامبر سال جاری میلادی منتشر می شه. هدف ما اینه که نقش تمام عناوین دی سی رو افزایش بدیم، و نشون بدیم که این رویداد چه اثراتی روی جهان دی سی خواهد داشت.
یکی از چیزهایی که از دیدنش متنفرم اینه که ارتباط و یکپارچگی توی تلویزیون یا فیلم خیلی بهتر از دنیای کمیک صورت بگیره… چون این چیزیه که اونا از صنعت کمیک یاد گرفتن، و چیزیه که ما قراره انجامش بدیم.

جیم لی افزود:

یکی دیگه از عناوین در حال انتشار، عنوان Leviathan Rising هستش و ما بسیار مشتاقیم تا از دو عنوان جدیدی که از دل سری Leviathan Rising بیرون میان، رونمایی کنیم. لوییز لین از گرگ روکا و مایک پرکینس، و جیمی اولسن از مت فرکشن و استیو لایبر.

دن دیدیو ادامه داد:

سری لوییز لین دقیقاً در دل رویداد Levathian جریان خواهد داشت و ما خیلی هیجان داریم تا درگیری های اون رو در این داستان ببینیم. از اونجایی که روکا نویسنده‌ی این سری خواهد بود، شما قراره کاراکترهای مورد علاقه‌ی اون رو توی سری ببینید. کاراکترهایی مثل رنه مونتویا.
جیمی اولسن هم همون انرژی‌ای رو خواهد داشت که سری Hawkeye برای مارول داشت؛ ترکیبی از ماجراجویی و نشاط.

لی و دیدیو در رابطه با ایمپرینت Black Label نیز صحبت کردند و به کمیک هایی مانند Superman: Year One از فرانک میلر و جان رومیتا جونیور، و Last Knight on Earth از اسنایدر و کاپولو اشاره کردند. دیدیو در رابطه با پروژه‌ی جدید اسنایدر و کاپولو گفت:

بنظرم اونا [اسنایدر و کاپولو] در حال انجام یه کار خاص هستن. ما سعی داریم که به کاراکتر های کلیدی‌مون نگاه کنیم و اونا رو با روش های جدیدی گسترش بدیم.

او هم چنین در رابطه با Superman: Year One گفت:

یه داستان لذت بخش! …فرانک میلر عاشق سوپرمنه، و هر قسمت این عنوان یکی از معشوقه های سوپرمن رو معرفی می کنه. یعنی لانا لنگ، لوری لماریس و لوییز لین.

جیم لی در مورد کمیک های جدید انتشادات دی سی برای مخاطبین جوان تر نیز صحبت هایی داشت:

ما خوشحالیم که ببینیم انتشارات دی سی وارد این عرصه [ادبیات جوان و نوجوان] شده. این صنعت خیلی سریع رشد می کنه، و ما برای رشدش هیجان زده‌ایم. بعضی از چیزایی که داخل DC Ink داریم خیلی پخته تر از چیزایی هستن که توی عناوین اصلی‌مون داریم. ما رفتیم و نویسنده ها و هنرمندهایی رو استخدام کردیم که تابحال با دی سی کار نکردن، و اونا رو وارد کار کردیم. ما می خواستیم که اونا تفاوت رو احساس کنن، و خوشحالیم که می بینیم اونا متفاوت شدن.

برخی از عناوین انتشارات دی سی برای مخاطبین نوجوان، عبارت اند از Mera: Tidebreaker از دنیل پیج و استفان براین، Super Sons از ریدلی پیرسون و ایل گونزالس و Under the Moon از لارن مایراکل و آیزاک گودهارت. دیدیو توضیح داد:

با وجود ایمپرینت هایی مثل Black Label و خطوط داستانی نوجوان پسندانه، ما قصد داریم تا با طیف گسترده تری از مخاطبین ارتباط برقرار کنیم. همه‌ی افراد، یک نوع اثر رو نمی پسندن… و تا وقتی که مردم بخوان تصاویر و کلمات رو در کنار هم ببینن، ما وظیفه داریم اونا رو پیدا و جذب شون کنیم. اگر شما کاراکتر های ما رو دوست دارید، ما قراره راه هایی رو به شما نشون بدیم تا از اون ها لذت ببرید.

هم چنین لی و دیدیو از رسیدن سال دوم عناوین Sandman Universe، و بازگشت سری کمیک های دووم پاترول به نویسندگی جرارد وی، و همین طور از انتشار داستان های اختصاصی فروشگاه Walmart در قالب سه مجموعه‌ی جداگانه خبر دادند. اولین مجموعه‌ی والمارت متعلق به Batman Universe است که توسط برایان مایکل بندیس و نیک درینگتون خلق می شود. خلاصه‌ی داستان این سری به این گونه است:

داستانی که بتمن را وارد یک موش‌وگربه بازیِ تمام عیار با غریبه‌ای ساختگی می کند که باعث می شود بتمن به خاطر او، کل جهان دی سی را زیر و رو کند؛ غریبه‌ای که از قضا کلید حقیقی تکامل را در دست دارد. اما وندال سویج (Vandal Savage) برنامه هایی برای این غریبه در سر دارد. و حالا شوالیه‌ی تاریکی باید به هر قیمتی که شده است جلوی این شرور جاودانه را برای رسیدن به کلید تکامل و سلطه بر بشریت، بگیرد.

دومین سری، Superman: Up In The Sky، اثر تام کینگ و اندی کوبرت می باشد. خلاصه‌ی داستان این سری به شکل زیر است:

یک داستان کلاسیک ابرقهرمانی که در آن، یک کودک اهل سیاره‌ی زمین، دزدیده می شود. با حضور پررنگ کاراکترهایی چون پری وایت و لوییز لین، و حضور افتخاری بتمن و فانوس سبز (Green Lantern).
این داستان ۱۲ قسمتی، این سوال را مطرح می کند که سوپرمن، مردی از پولاد، تا کی حاضر است برای بازگرداندن کودکی به خانه‌اش، کهکشان را زیر و رو کند؟

و آخرین سری نیز Wonder Woman: Come Back To Me، اثر آماندا کانر، جیمی پالمیوتی و چاد هاردین می باشد. خلاصه‌ی داستان این سری به شرح زیر است:

آتش سوزی به کوه های مونتانا رسیده و درحال پیشروی است. حال این وظیفه‌ی پرنسس آمازون است تا اوضاع را سر و سامان بدهد.

و در آخر، اعلام شد که به مناسبت ۸۰ سالگی بتمن، این شخصیت به تالار مشاهیر کمیک کان خواهد پیوست. جیم لی هم چنین تایید کرد که بتمن اولین شخصیتی خواهد بود که وارد تالار مشاهیر می شود. این مراسم در پنجاهمین جشنواره‌ی کمیک کان سن دیگو، و در تاریخ ۱۷ جولای، صورت خواهد گرفت. همین طور مراسم مربوطه با حضور تمام کسانی برگزار خواهد شد که در تاریخ بتمن نقشی را ایفا کرده‌اند. نویسندگان، طراحان، بازیگران و تمام هنرمندانی که در میراث عظیم شوالیه‌ی تاریکی سهیم بودند و به آن خدمت کرده‌اند همگی در این مراسم حضور خواهند داشت.

هم چنین کمپانی دی سی با انتشار ویدیویی، تولد ۸۰ سالگی بتمن را به تمامی هواداران دنیای کمیک تبریک گفت. ویدیویی که در آن چندین چهره‌ی نام آشنا، تولد بتمن را تبریک می گویند.

هم اکنون می توانید این ویدیو را در کانال آپارات کمیک اسکواد مشاهده کنید!

این بود خلاصه‌ی اتفاقاتی که در مراسم واندرکان سال ۲۰۱۹ گذشت، سپاسگزاریم که همراه‌مان بودید.

نوشته خلاصه‌ اتفاقات مراسم WonderCon 2019 اولین بار در کمیک اسکواد. پدیدار شد.