کدام توالت را انتخاب کنم؟ | دن اریلی

دن اریلی در مقایسه با بسیاری از دانشمندان و نویسندگان اقتصاد رفتاری، شهرت بیشتری دارد و بخشی از این شهرت را – در کنار مطالعات و تحقیقات ارزشمند دانشگاهی‌اش – می‌توان به توانایی ساده‌نویسی و ساده‌سازی مفاهیم پیچیده نسبت داد.

او جدا از کتاب‌های جدی‌تر خود (مثل نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر، دستاورد (پاداش)، دلارها و منطق ما و نیز جنبه‌ی مثبت بی‌منطق بودن)، در یک ستون روزنامه‌ی وال استریت ژورنال به سوالات خوانندگان پاسخ می‌دهد و می‌کوشد سوال‌ها را به بهانه‌ای برای طرح مفاهیم اقتصاد رفتاری تبدیل کند.

کتاب بدون توجیه برای شما (که در اروپا با عنوان اقتصاد رفتاری به کمک سگ من آمد منتشر شده) حاصل گردآوری این پرسش‌ و پاسخ‌هاست.

کتاب اقتصاد رفتاری دن اریلی

این بار یک پرسش درباره‌ی انتخاب توالت و پاسخ دن اریلی را می‌خوانیم.

پرسشی که در ظاهر، به یک مسئله‌ی کاملاً روزمره اشاره می‌کند؛ اما مصداق‌های آن را می‌توان در بسیاری از تصمیم‌های کلان و مهم در حوزه‌ی زندگی و کسب و کار نیز پیدا کرد:

دن عزیز

من هر وقت می‌خواهم به توالت‌های عمومی بروم، مشغول این فکر می‌شوم که از میان توالت‌های آزاد، کدام را انتخاب کنم؟ پیشنهادی داری؟

پاسخ دن اریلی

تمرین و مشارکت در بحث

ممکن است مسئله‌ی توالت عمومی، واقعاً کاربرد چندانی در زندگی ما نداشته باشد (چون بسیار پیش می‌آید که در صف بایستیم و اولین توالت خالی‌شده را انتخاب کنیم).

اما می‌دانیم که مفهوم اصلی مطرح شده توسط اریلی (تلاش برای کشف استراتژی اکثریت و عمل بر خلاف آن) می‌تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد.

شما چه مثال‌هایی در این زمینه به خاطر می‌آورید؟ آیا خودتان در انتخاب‌های زندگی، به انتخاب افراد دیگر فکر می‌کنید و آن را معیار تصمیم گیری قرار می‌دهید؟

سری مطالب حوزه تصمیم گیری

The post کدام توالت را انتخاب کنم؟ | دن اریلی appeared first on متمم.