مواجهه با رفتار انفعالی تهاجمی

در درس گذشته به تعریف رفتار انفعالی تهاجمی و ویژگی‌های آن پرداختیم.

دیدیم که این نوع رفتار، مصداق‌های فراوانی دارد و بسیاری از ما برخوردهای انفعالی تهاجمی را در محیط کار و زندگی خود تجربه کرده‌ایم.

آن درس، صرفاً به معرفی این رفتار اختصاص پیدا کرد و توضیح دادیم که تا حد امکان، به سراغ این استراتژی در تعامل با دیگران نروید.

این بار در درس حاضر به چند پیشنهاد برای مواجهه با رفتارهای انفعالی تهاجمی می‌پردازیم و می‌گوییم که اگر دیگران از این الگوی رفتاری استفاده کردند، بهتر است به سراغ چه راهکارهایی برویم.

لازم به تأکید است که در این زمینه نیز مانند سایر مسائل رفتاری، هرگز نمی‌توان توصیه‌ای را به شکل قطعی مطرح کرد. حتی اختلاف‌نظرهایی هم بین برخی منابع وجود دارد (به عنوان نمونه، مثالی که در مقاله‌ی HBR به عنوان راهکار مطرح شده، کاملاً مشابه نکته‌ای است که در کتاب دیگر به عنوان یک اشتباه مورد اشاره قرار گرفته است).

با این حال موارد زیر بین منابع مختلف، مشترک بوده‌اند و می‌توانید آن‌ها را به عنوان چند پیشنهاد مورد توجه قرار دهید و در صورتی که مناسب دیدید، بر اساس آن‌ها عمل کنید (+/+/+):

مقابله به‌ مثل نکنید

نادرست‌ترین کاری که می‌توانید در مقابل رفتار انفعالی تهاجمی انجام دهید این است که شما هم به همین سبک از رفتار، متوسل شوید. چون در این حالت، حلقه‌ای از رفتارهای انفعالی تهاجمی شکل می‌گیرد و تشدید می‌شود.

خشمی که از ابراز مستقیم آن اجتناب شده، خشم شما را برمی‌انگیزد و شما هم با اعتراض غیرمستقیم، خشم طرف مقابل را افزایش می‌دهید و این حلقه‌ی خشم و اجتناب، به سرعت از کنترل دو طرف خارج می‌شود.

مشکل دیگرِ مقابله به مثل این است که با این کار، شما به رفتارهای طرف مقابل مشروعیت می‌دهید.

اگر زمانی درباره‌ی این نوع رفتار با طرف مقابل صحبت کنید، او هم مثال‌های متعددی از رفتارهای مشابه که از شما سر زده، در اختیار خواهد داشت. بنابراین بازی تعارض به این بحث بی‌پایان کشیده می‌شود که نخست چه کسی شروع کرد و معمولاً این نوع بحث و جدل‌ها، جز تنش، هیچ دستاوردی به همراه ندارند.

تمرین و مشارکت در بحث

شما چه تجربه‌ها و راهکارهای دیگری برای رویارویی با رفتارهای انفعالی تهاجمی به‌کار برده‌اید که فکر می‌کنید دانستن آن‌ها برای دوستان‌تان هم مفید باشد؟

سری مطالب حوزه مدیریت تعارض

The post مواجهه با رفتار انفعالی تهاجمی appeared first on متمم.