برنامه ریزی برای توسعه مهارتهای فردی

اصطلاح مهارت های فردی (Personal Skills) از جمله اصطلاحات رایج دهه‌های اخیر است.

در ابتدا به این خاطر در این اصطلاح از واژه‌ی فردی استفاده می‌شود که آن را از مهارت های سازمانی (Organizational Skills) جدا کنند.

مهارت‌های سازمانی شامل مهارت‌هایی فرض می‌شد که برای تمرین و به‌کارگیری آن‌ها باید بستر سازمانی یا لااقل فضای همکاری و تعامل جمعی فراهم باشد.

به عنوان مثال، مهارت‌های تفویض اختیار، کار تیمی و نیز گزارش نویسی، از جمله مهارت‌هایی هستند در نگاه نخست، احساس می‌کنیم برای فضای سازمانی و محیط کسب و کار مفیدند.

از سوی دیگر، جنبه‌ی فردیِ مهارت‌هایی مانند خوش‌نویسی، نواختن ساز، فن بیان و تسلط کلامی، در نخستین نگاه، بیشتر به چشم می‌آید.

اما امروزه به تدریج، مرز میان مهارتهای فردی و مهارتهای سازمانی مبهم‌تر می‌شود.

افزایش پیچیدگی و کاهش‌ پیش‌بینی‌پذیری زندگی، تنوع سبک های زندگی قابل تصور، در هم آمیختگی کار و زندگی شخصی، رونق کارآفرینی و رواج فرهنگ برخاسته از استارت آپ و ده‌ها عامل دیگر از این دست، باعث شده که دسته بندی مهارتها بر اساس قلمرو آن‌ها (فردی و سازمانی) دیگر چندان کارآمد نباشد.

تقسیم بندی مهارتها به دو دسته فردی و سازمانی دیگر مانند گذشته امکان پذیر نیست

مهارتی مانند تفویض اختیار، حتی در محیط خانواده و پرورش کودکان نیز مصداق دارد. هم‌چنان که تصمیم گیری نیز در هر دو حوزه‌ی زندگی فردی و سازمانی مصداق دارد.

حتی گزارش نویسی – که ظاهراً سازمانی به نظر می‌رسد – می‌تواند برای تقویت نظم شخصی در زندگی فردی نیز ما کاربرد داشته باشد و مورد استفاده قرار بگیرد.

به همین علت، طی سال‌های اخیر اصطلاح مهارت فردی کمتر به‌کار برده می‌شود و اصطلاح دقیق‌ترِ توسعه فردی (Personal Development) رایج شده است.

وقتی از توسعه فردی و برنامه ریزی برای توسعه فردی حرف می‌زنیم، مسئله‌ی اصلی این است که مهارت (چه فردی و چه سازمانی) در نهایت قرار است من را به فردی توانمندتر تبدیل کند.

فردِ تواناتر طبعاً می‌تواند برای خود و سازمانش هم موثرتر و ارزش‌آفرین‌تر باشد.

توسعه فردی (یا به تعبیر قدیمی‌تر آن: توسعه مهارتهای فردی) یک اقدام مقطعی نیست؛ بلکه مسیری طولانی است که باید گام به گام طی شود.

به همین علت، بدون #برنامه ریزی امکان‌پذیر نیست.

با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از درس‌های متمم، با هدف آموزش و توسعه مهارت‌ها طراحی و ارائه شده، این مجموعه‌ درسِ خاص، نه با هدفِ آموزش یک مهارت تازه، بلکه با هدف کمک به برنامه ریزی بهتر برای توسعه فردی و استفاده‌ی بهتر از سایر آموزش‌های متم طراحی و ارائه شده‌اند.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

ثبت‌نام به عنوان کاربر آزاد متمم

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

دوره MBA

فنون مذاکره | تصمیم گیری

تحلیل رفتار متقابل | پرورش تسلط کلامی

افزایش عزت نفس | چگونه شاد باشیم

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام سری مطالب حوزه توسعه مهارتهای فردی

The post برنامه ریزی برای توسعه مهارتهای فردی appeared first on متمم.