تاریخچه سئو و الگوریتم های جستجو

پیش نیاز مطالعه درس تاریخچه سئو

  • مطالعه درس موتورهای جستجو (آشنایی با سه مفهوم ایندکس، کراول و جستجو)

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس

  • بتوانند پنج رهیافت مختلف به جستجو شامل کلمات کلیدی، تحلیل آدرس و صفحات، تحلیل سمانتیک، تحلیل رفتاری و جستجوی سفارشی‌شده را شرح دهند و برای هر کدام مثال بزنند.
  • به‌خاطر بسپارند که در طول زمان و با توسعه رهیافت‌های جستجوی جدید، هیچ‌یک از شیوه‌های قبلی حذف نمی‌شوند؛ بلکه سبد معیارهای جستجو توسعه می‌یابد و الگوریتم‌های ترکیبی قدرتمندتر شکل می‌گیرند.
  • عادت کنند از اصطلاح‌های قدیمی سئوی تکنیکال و سئوی محتوایی که یک دهه قبل رواج داشت، استفاده نکنند. چون امروزه رهیافت‌هایی که در بحث سئو وجود دارد، فراتر از این تقسیم‌بندی ناکارآمد و محدود قدیمی است.

فشار ذهنی هنگام مطالعه نیاز به مشارکت شما کسب و کار زندگی£

در درس موتورهای جستجو، با سه کارکرد اصلی یک موتور جستجو آشنا شدیم.

وقتی به شکل کلی درباره‌ی موتورهای جستجو حرف می‌زنیم، دیگر مهم نیست درباره‌ی موتورهای جستجوی بزرگ مثل گوگل و بینگ و یاهو حرف می‌زنیم یا یک موتور جستجوی ساده که شما برای بررسی و جستجو میان مستندات و فایل‌های خودتان، طراحی و پیاده‌سازی کرده‌اید.

دیدیم که موتور جستجو، باید دائماً تمام اطلاعات و داده‌های در دسترس را بررسی و طبقه‌بندی کند و الگوریتم‌هایی داشته باشد تا بتواند با حداکثر دقت و کارایی، آن‌چه را مد نظر کاربر است، در میان حجم انبوه اطلاعاتی که بررسی و فهرست کرده، بیابد و ارائه دهد.

شیوه‌ها و الگوریتم‌های جستجو در طول زمان، تغییرات بسیاری را تجربه کرده‌اند که در این درس، قصد داریم مروری کلی بر آن‌ها داشته باشیم.

هدف ما، فهرست کردن الگوریتم‌های گوگل یا سایر موتورهای جستجو نیست. بلکه قصد داریم از ارتفاعی بالاتر و به شکلی کلی‌تر، به مفهوم جستجو بپردازیم و ببینیم که این دانش تخصصی طی دهه‌های اخیر، چه تغییرات و تحولاتی را تجربه کرده است.

تاریخچه سئو، تاریخچه جستجو یا تاریخچه تولید محتوا؟

تاریخچه‌ی سه حوزه‌ی سئو، جستجو و تولید محتوا چنان در هم گره‌ خورده‌اند که به سادگی نمی‌توانید آن‌ها را از یکدیگر جدا کنید.

تاریخچه سئو

با افزایش حجم محتوای تولید شده، لازم است الگوریتم های جستجو قوی‌تر و کارآمدتر شوند.

به این معنی که بتوانند با سرعت بیشتر، مناسب‌ترین پاسخ را برای جستجوهای کاربران بیابند.

در نتیجه‌ی توسعه‌ی الگوریتم های جستجو، دانش سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو هم توسعه پیدا کرده و می‌کند.

با پیچیده‌تر و هوشمند‌تر شدن الگوریتم‌های جستجو، به‌تدریج بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) هم پیچیده‌تر می‌شود.

مسئله از به‌کارگیری تکنیک‌های ساده فراتر می‌رود و سئو علاوه بر جنبه‌های تکنیکال، ابعاد متعدد دیگری هم پیدا می‌کند.

با ترویج استفاده از تکنیک‌های سئو، دیگر نمی‌توان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) را یک مزیت رقابتی دانست؛ چون بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، با این ابزارها آشنا و بر آن‌ها مسلط می‌شوند.

اگر به این تکنیک‌ها مسلط نباشید، در رقابت عقب می‌مانید؛ اما آشنایی و به‌کارگیری آن‌ها، دیگر برای دیده و شنیده شدن در حجم بالای محتوایی که هر روز تولید می‌شود کافی نیست.

ضمن این‌که هر چه متخصصان سئو، شیوه‌های جذاب کردن محتوا برای موتورهای جستجو را می‌آموزند و به‌کار می‌گیرند، موتورهای جستجو هم بیشتر توسعه می‌یابند و بهتر یاد می‌گیرند که در دامِ تلاش‌های تکنیکی – برای قوی جلوه دادن محتوای ضعیف – گرفتار نشوند.

در این‌جا، تولیدکنندگان محتوا به رقابت جدی بر سرِ کیفیت و تأمین رضایت مخاطب روی می‌آورند و معماری محتوای خود را بر این اساس، بهبود می‌دهند.

حالا الگوریتم‌های جستجو باید قوی‌تر شوند تا این تلاش‌ها را ببینند و اندازه بگیرند.

این تأثیرگذاری و تأثیرپذیری دائمی، باعث می‌شود که تاریخچه تولید محتوا (Content Creation) و تاریخچه سئو (SEO) و تاریخچه الگوریتمهای جستجو (Search)،به رغم‌ تفاوت ماهیت، شباهت‌هایی هم به یکدیگر داشته باشند.

ما این درس را به بررسی رهیافت های مختلف برای جستجو در وب اختصاص می‌دهیم. اما شما می‌توانید بر اساس آن‌چه در این درس می‌آموزید، تحول نگرش به تولید محتوا (Content) و نیز تغییر نگاه به جنبه‌های تکنیکی سئو (SEO) را نیز بهتر درک کنید.

رهیافت‌های مختلف به جستجو

در این‌جا به بررسی برخی از رایج‌ترین رهیافت‌های جستجوی محتوا می‌پردازیم.

با وجودی که نمی‌توان این رهیافت‌ها را به صورت مطلق و قطعی، بر اساس زمان مرتب کرد، اما می‌توانیم بگوییم این موارد تا حد زیادی، بر اساس ترتیب رواج یافتن هر الگو فهرست شده‌اند.

ضمناً به‌خاطر داشته باشید که مطرح شدن هر یک از این رهیافت‌ها، باعث نشده رهیافت‌های پیش از آن به صورت مطلق، حذف شوند و هر شیوه، مکمل شیوه‌های پیش از خود بوده است.

تذکر: هر یک از موضوعاتی که در ادامه می‌آیند، در آینده به صورت مستقل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند و آن‌چه در این‌جا آمده، صرفاً یک معرفی کوتاه چندجمله‌ای است.

از شما هم انتظار می‌رود هر یک از این رهیافت‌ها را صرفاً در حد آشنایی با نام و مفهوم کلی‌شان بشناسید و به‌خاطر بسپارید.

وزن‌دهی و ترکیب شیوه‌ها

به خاطر داشته باشید که هیچ‌یک از این رهیافت‌ها، جایگزین رهیافت‌های قبلی نشده‌اند.

هم‌چنین فراموش نکنید که همه‌ی موتورهای جستجوی موجود از همه‌ی رهیافت‌های مطرح شده استفاده نمی‌کنند.

البته گوگل از جمله موتورهای جستجویی است که تمام روش‌های مطرح شده در این درس را به‌کار می‌گیرد.

اما به‌خاطر داشته باشید که ما در این‌جا چند رهیافت مختلف را مطرح کردیم که هر کدام ده‌ها پارامتر زیرمجموعه دارند.

یکی از پیچیده‌ترین کارها، تصمیم‌گیری درباره‌ی شیوه‌ی ترکیب این پارامترها با یکدیگر و به عبارت دقیق‌تر وزن‌دهی به آن‌ها است.

این همان کار دشواری است که با به‌کار گرفتن انواع ابزارهای هوش مصنوعی انجام می‌شود. بنابراین، امروز خودِ موتور جستجو است که به تدریج بر اساس تجربه‌ها و آموخته‌های خود تصمیم می‌گیرد که هر عامل چقدر اهمیت دارد و هر لحظه هم، با جستجوهای جدیدی که انجام می‌شوند و اطلاعات جدیدی که به دانسته‌های قبلیِ موتور جستجو افزوده می‌شوند، تصمیم‌گیری‌اش نسبت به لحظه‌ی قبل بهبود می‌یابد.

تمرین (پیشنهاد می‌کنیم حتماً برای انجام آن وقت بگذارید)

فرض کنید می‌خواهید یک موتور جستجو طراحی کنید.

برای یک سوال مشخص (Query) مطرح شده از سوی کاربر، ۱۰ صفحه‌ی مختلف در اختیار دارید که تقریباً مشابه به‌نظر می‌رسند.

اما این فرصت را دارید که در مورد هر صفحه، تمام جزئیات رفتار حداقل ۱۰۰۰ کاربر را ثبت و بررسی کنید.

چه فاکتورهایی می‌توانند به شما کمک کنند تا میزان رضایت کاربران را بهتر برآورد کرده و نهایتاً این ده صفحه را به ترتیب رضایت آن‌ها مرتب کنید؟

(در واقع این سوال، تمرینی برای فکر کردن به رهیافت چهارم محسوب می‌شوند)

سری مطالب حوزه SEO چیست

The post تاریخچه سئو و الگوریتم های جستجو appeared first on متمم.