درس گرفتن از شکست برای موفقیت | چیپ هیث

ما در پیام اختصاصی متمم، هر روز جمله‌ی کوتاهی را برای شما نمایش می‌دهیم.

پیوسته هم بر این نکته تأکید می‌کنیم که جمله‌های کوتاه را معمولاً نمی‌توان به عنوان توصیه‌ای قطعی یا گزاره‌ای مبتنی بر روش علمی یا حتی یک موضع‌گیری مشخص در نظر گرفت.

این نوع جمله‌ها، صرفاً تلنگری برای اندیشیدن، برای ساماندهی بهتر به دانسته‌ها و خاطرات، و گاه خلاصه کردن برخی مفاهیم و تجربه‌های ارزشمند هستند.

با توجه به اینکه در پیام اختصاصی امکان بحث و گفتگو وجود ندارد، مجموعه‌ای تحت عنوان دعوت به گفتگو را برای بحث، گفتگو، تمرین نوشتن و تبادل نظر میان دوستان عزیز متممی در نظر گرفته‌ایم.

این بار جمله‌ای از چیپ هیث (Chip Heath) را برای بحث و گفتگو انتخاب کرده‌ایم.

چیپ هیث در دانشگاه استنفورد، تدریس مباحث مرتبط با رفتار سازمانی و مذاکره را بر عهده دارد.

او به همراه برادرش (دن هیث) در زمینه‌ی علوم رفتاری کتابهای پرفروش و آموزنده‌ای هم نوشته و ما نیز در متمم، کتاب کلید را بزن (Switch) او و برادرش را در فهرست کتابهای مدیریتی معرفی کرده‌ایم.

اما این بار جمله‌ای از او را انتخاب کرده‌ایم که می‌تواند فراتر از بحث رفتار و علوم رفتاری، مورد توجه قرار بگیرد:

درس گرفتن از شکست به شرط آن‌که زودهنگام باشد

در ساده‌ترین شکل خوانش این جمله، می‌توان آن را یک جمله‌ی انگیزشی دانست که می‌کوشد طعم تلخ شکست را در کام ما شیرین کند.

اما می‌توانیم با دقت و وسواس بیشتری هم به گزاره‌‌ای که چیپ هیث مطرح می‌کند بپردازیم.

چیپ هیث بر شکست زودهنگام تأکید دارد. بنابراین، همه‌ی شکست‌ها را مثل هم در نظر نمی‌گیرد و ترجیح می‌دهد درس گرفتن از شکست زودهنگام را به عنوان مصداق سرمایه گذاری برای موفقیت در نظر بگیرد.

در این‌جا بسته به این‌که چقدر به تفکر طراحی علاقه‌ داشته باشید، این جمله را باز هم می‌توانید به دو شکل مختلف بخوانید و تفسیر کنید.

شکل ساده‌تر خواندن این جمله آن است که بگوییم شکست خوب است؛ درس گرفتن از شکست هم خوب است؛ اما باید مراقب باشیم که آن‌قدر دیر شکست نخوریم که همه‌چیزمان بر باد رفته باشد.

اما شکل دیگر این جمله، مفهومی است که علاقه‌مندان به تفکر طراحی مد نظر قرار می‌دهند (در معرفی کتاب زندگی خود را طراحی کنید، به کاربرد تفکر طراحی در زندگی اشاره کرده‌ایم).

کسانی که از تفکر طراحی برای حل مسئله‌های کار و زندگی استفاده می‌کنند، در شرایطی که ابهام بالاست یا مسئله بسیار پیچیده است، به جای این‌که وقت بسیاری را برای پیدا کردن پاسخ نهایی صرف کنند، به سراغ یک پاسخ اولیه می‌روند.

آن‌ها انتظار ندارند که این پاسخ حتماً موفقیت‌آمیز باشد؛ بلکه کاملاً می‌پذیرند که ممکن است بسیار سریع شکست بخورند. اما از این شکست به عنوان یک راهنما برای اصلاح پاسخ خود استفاده می‌کنند و دوباره به آزمودن پاسخ جدید می‌پردازند.

شعار این افراد، Fail often, fail fast است: زیاد شکست بخور؛ اما به شرط آن‌که سریع شکست بخوری (و بیش از حد در پاسخ خود غرق و گرفتار نشوی).

بعد از این توضیحات و تفسیر‌هایی که از جمله‌ی چیپ هیث ارائه دادیم، و با توجه به این‌که بی‌تردید تفسیر‌های دیگری هم می‌تواند به بهانه‌ی این جمله مطرح شود، واضح است که نه ما و نه شما انتظار نداریم به سادگی بشود کنار این جمله، علامت یا را به نشانه‌ی تأیید یا رد گذاشت.

اما بحث‌های فراوانی را می‌توان در حاشیه‌ی آن مطرح کرد:

  • آیا واقعاً می‌توان شکست‌ها را به شکست خوب و شکست بد تقسیم کرد؟
  • آیا بهترین شیوه‌ی تقسیم‌بندی، این است که زود شکست خورده‌ایم یا دیر؟
  • آیا واقعاً درس گرفتن از شکست، مصداق‌های فراوان دارد، یا این‌که جنبه‌ی شعاری آن پررنگ‌تر است؟
  • چقدر در حل مسئله‌های کار و زندگی، به سراغ چنین دیدگاهی رفته‌اید؟ چه تجربه‌هایی، مثبت یا منفی، از این نوع نگرش دارید؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

ثبت‌نام به عنوان کاربر آزاد متمم

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت.

فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

دوره MBA

فنون مذاکره

تصمیم گیری

مدیریت بازاریابی

سواد دیجیتال

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام سری مطالب حوزه مهارت حل مسئله

The post درس گرفتن از شکست برای موفقیت | چیپ هیث appeared first on متمم.