تلویحی و ضمنی به چه معنا هستند؟

واژه‌ها و اصطلاحات فراوانی از زبان عربی با زبان فارسی آمیخته شده‌اند. برخی از آن‌ها آن‌قدر به‌کار رفته‌اند که امروز کمتر به عربی بودن آن‌ها توجه می‌کنیم (از جمله همین توجه و نیز جمله).

اما برخی دیگر، هنوز هم فاصله‌ی خود را با ذهن و زبان ما تا حدی حفظ کرده‌اند و گاهی ظرافت‌ها و پیام‌های پنهان در آن‌ها را نمی‌دانیم یا فراموش می‌کنیم.

شاید بتوان تلویحی و ضمنی را در دسته‌ی اخیر گنجاند. بسیار پیش می‌آید که ما این دو واژه را به جای یکدیگر به‌کار می‌بریم و حتی هم‌معنا می‌دانیم.

البته در گفتگوهای روزمره یا نوشته‌های غیررسمی، بعید است هم‌معنا فرض کردن آن‌ها مشکلی جدی ایجاد کند؛ اما برای متن‌های دقیق‌تر و رسمی‌تر یا سخنرانی‌های علمی و دقیق، بهتر است تفاوت این دو اصطلاح را مد نظر قرار دهیم.

هم‌چنین اگر درک بهتری از پیام دو واژه‌ی تلویحی و ضمنی داشته باشیم، انتخاب کلمات یا عبارت‌های مشابه یا جایگزین برای آن‌ها هم، آسان‌تر خواهد بود.

محدودیت در دسترسی به این درس

دوست عزیز.

نمایش کامل این درس برای کاربران آزاد فعال و کاربران ویژه متمم انجام می‌شود. در صورتی که تفاوت بین کاربرهای آزاد و آزاد فعال و ویژه را نمی‌دانید، می‌توانید به صفحه‌ی زیر مراجعه کنید: انواع کاربران متمم ضمناً لازم به ذکر است که شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت.

فهرست برخی از درس‌های کاربر ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

تقویت فن بیان

فنون مذاکره

تحلیل رفتار متقابل

افزایش عزت نفس

مهارت ارائه

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام

تمرین و مشارکت در بحث

وقتی می‌خواهید از عبارت‌های ضمنی یا تلویحی استفاده نکنید و کلمات یا عبارت‌های ساده‌تری را به‌کار ببرید، از چه واژه‌ها یا ترکیب‌واژه‌هایی استفاده می‌کنید؟

سری مطالب حوزه آشنایی با کلمات و ظرافت‌های کلامی

The post تلویحی و ضمنی به چه معنا هستند؟ appeared first on متمم.