اسلایدشیر | شبکه اجتماعی به اشتراک گذاری و دانلود اسلایدها

وقتی از شبکه های اجتماعی حرف می‌زنیم، معمولاً به شبکه‌های رایج مانند اینستاگرام، فیس بوک، یوتیوب، لینکدین و مانند این‌ها فکر می‌کنیم.

شاید کمتر پیش بیاید که در فهرست شبکه های اجتماعی، از اسلایدشیر (SlideShare) هم نام ببریم. در حالی که اسلایدشیر به عنوان یکی از ۲۰۰ سایت برتر جهان (به قضاوتِ الکسا) و نزدیک به هشتاد میلیون کاربر، یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی تخصصی در جهان محسوب می‌شود.

چند نکته درباره‌ی اسلایدشیر

معمولاً وقتی می‌خواهند SlideShare را برای کسانی که آن را نمی‌شناسند توصیف کنند، می‌گویند که SlideShare برای اسلایدها، همان نقشی را بر عهده دارد که YouTube برای فیلم‌ها ایفا می‌کند.

چون شما می‌توانید اسلایدهای خود را روی آن آپلود کنید؛ اسلایدهای دیگران را ببینید؛ افراد مختلف را فالو کنید؛ برای هر مجموعه اسلاید کامنت گذاشته یا آن را با دوستان خود اشتراک بگذارید.

طبیعتاً وقتی بیشتر با این شبکه اجتماعی کار کنید، علاوه بر شباهت‌ها، تفاوت‌هایی را هم خواهید دید. اما این تعریف، به عنوان نقطه‌ی اول آشنایی، می‌تواند مناسب باشد.

این سرویس در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و در سال ۲۰۱۲ لینکدین آن را خرید (با توجه به این‌که در سال ۲۰۱۶ شرکت مایکروسافت لینکدین را خرید، می‌توان گفت که مالک اصلی SlideShare در حال حاضر شرکت مایکروسافت است).

خریداری اسلایدشیر توسط لینکدین، باعث رونق بیشتر این سرویس شده است. چون اکنون، دسترسی این سرویس، به مجموعه‌ی بزرگ کاربران لینکدین هم دسترسی دارد و البته لینکدین هم، استفاده از آن را به شیوه‌های مختلف ترویج می‌کند (شما در حال حاضر در صورت تمایل، می‌توانید به جای ساختن اکانت اختصاصی برای اسلایدشیر، با اکانت لینکدین خود به آن لاگین کنید).

استفاده از اسلایدشیر به اسلاید محدود نیست

امروزه Slideshare کاربران خود را به اسلاید محدود نمی‌کند و اجازه می‌دهد فیلم‌ها و فایل‌های PDF و برخی دیگر از فرمت‌ها را هم آپلود کنند. اما فعلاً در حدی که در درس آموزش پاورپوینت مورد نیاز ماست، صرفاً به قابلیت به اشتراک گذاری اسلایدها در این پلتفرم توجه داریم.

فعالیت در اسلایدشیر چه فوایدی دارد؟

اسلاید یکی از #انواع محتوا است که مخاطبان و خواستاران فراوانی دارد. اگر سایت یا وبلاگ فعالی داشته باشید و برای سئوی آن از کنسول سرچ گوگل برای بررسی سوال‌های جستجوی کاربران استفاده کنید، حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که تعداد قابل توجهی از کاربران ترجیح می‌دهند جستجوهای خود را درباره‌ی بسیاری از موضوعات، با جستجوی اسلاید آغاز کنند.

بنابراین به اشتراک گذاشتن اسلاید در SlideShare را می‌توانید به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود در نظر بگیرید.

با توجه به این مقدمه، اجازه بدهید برخی از کاربردهای اسلایدشیر را با هم مرور کنیم:

  • اسلاید هم مانند سایر انواع محتوا، می‌تواند در خدمت برندسازی (شخص / محصول / سازمان)‌ قرار بگیرد.
  • کسب و کارها می‌توانند با قرار دادن اسلایدهای معرفی خود و محصولات‌شان، سهم بیشتری از نتایج جستجو را به برند خود اختصاص دهند (هر چقدر هم که سایت شما قوی باشد، صرفاً یک یا دو پیشنهاد گوگل به سایت شما باز می‌گردد و سایت‌های دیگر، سهم صفحه‌ی نخست را به خود اختصاص می‌دهند). بر اساس اعلام اسلایدشیر، ۸۰٪ از ترافیک بازدیدکنندگان SlideShare توسط موتورهای جستجو تأمین می‌شود (+).
  • با ارجاع دادن به وب‌سایت خود در اسلایدها، می‌توانید ترافیک ورودی وب سایت خود را افزایش دهید.
  • اگر برای سرویس هاست خود، محدودیت هزینه دارید و ترجیح می‌دهید که ترافیک هاست شما افزایش پیدا نکند، می‌توانید اسلایدها را در SlideShare آپلود کرده و در مطالب سایت خود Embed کنید (Embed یعنی چه؟).
  • با تبدیل کردن محتواهای قبلی خود به اسلاید، می‌توانید به بازآفرینی محتوا بپردازید و از تلاشی که هنگام تولید محتوای اولیه به خرج داده‌اید، استفاده‌ی بیشتری ببرید.
  • به عنوان یک مدرس یا سخنران، اگر بدانید که قرار است اسلایدهایتان را روی SlideShare هم قرار دهید و در واقع، تاریخ مصرف آن‌ها با پایان سمینار سر نمی‌رسد، تلاش برای بهبود کیفیت اسلایدها، توجیه‌پذیرتر خواهد بود.
  • اسلایدها می‌توانند بخشی از پروفایل افراد حرفه‌ای باشند (چرا علاوه بر رزومه روی سایت خود، یک اسلایدشو برای معرفی خودتان نداشته باشید؟ در آن‌جا دست‌تان بازتر است و می‌توانید اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تری هم مطرح کنید)
  • بسیاری از مخاطبان، به دانلود محتوا علاقه دارند، با ارائه‌ی مجوز دانلود اسلایدها، می‌توانید به فضای کامپیوتر آن‌ها راه پیدا کنید (هر فایلی که از شما روی کامپیوتر یک مخاطب ذخیره می‌شود، او را یک گام به شما نزدیک‌تر کرده است).

پیشنهاد فعالیت در SlideShare

اگر قصد دارید اسلایدسازی را به شکل حرفه‌ای تمرین کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً در SlideShare اکانت خودتان را بسازید و فعال کنید. از آپلود کردن اسلایدهای ناقص یا ضعیف نترسید و خجالت نکشید.

وقتی حس کنید اسلایدهایتان در یک محل عمومی در معرض دید دیگران است، طراحی آن‌ها را جدی‌تر می‌گیرید و برای بهبود کیفیت آن‌ها و تمرین اسلایدسازی هم، وقت بیشتری صرف می‌کنید.

مشارکت در بحث

اگر در استفاده از سرویس SlideShare نکات و تجربیاتی دارید که طرح آن‌ها را برای دوستان‌تان مناسب می‌دانید، خوشحال می‌شویم آن‌ نکته‌ها یا تجربه‌ها را در زیر همین مطلب مطرح کنید.

سری مطالب حوزه آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی

The post اسلایدشیر | شبکه اجتماعی به اشتراک گذاری و دانلود اسلایدها appeared first on متمم.