خودروهایی به شکل حباب

سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی، دورانی بود که در آن، خودروهای کوچک کم‌مصرف مورد توجه مصرف‌کنندگان اروپایی قرار گرفتند.

وضع مالی پس از جنگ، نیاز به وسیله‌ی نقلیه‌ی ارزان قیمت برای جابجایی‌های کوتاه و چالش‌های سیاسی (مثل ملی اعلام کردن کانال سوئز توسط جمال عبدالناصر و درگیری در مصر که روی قیمت جهانی سوخت تأثیر گذاشت) همگی به استقبال فراوان از خودروهای کوچک کمک کردند.

یک شرکت ایتالیایی به اسم Iso Autoveicoli خودروی کوچکی طراحی کرد که بیشتر شبیه حباب بود و حتی شیشه‌های کنار آن، به شکل محسوسی انحنا داشتند. با وجود تنوع این خودروها، مردم به خاطر شکل‌‌شان عنوان عمومی Bubble Car را برای آن‌ها به‌کار بردند.

طراحیِ حبابی (‌Bubble-design) چنان با نیاز روز و دغدغه‌ی هزینه‌ی مردم هم‌خوان بود که به سرعت تقاضای بالایی برای آن شکل گرفت و کشورهای مختلف از جمله آرژانتین، انگلیس، فرانسه، بلژیک، برزیل و آلمان، تحت لیسانس شرکت ایتالیایی ساخت این نوع از خودرو را آغاز کردند.

از جمله تولیدکنندگان این خودرو در آلمان، شرکت BMW بود که این گروه خودرو را با نام ایزِتا (Isetta) عرضه می‌کرد.

در بسیاری از کشورها، این خودرو چهار چرخ داشت (البته چرخ‌های عقب به هم نزدیک‌تر بودند) و موتوری تک سیلندر با توان نزدیک به ۱۰ اسب بخار، قوای محرک آن را تأمین می‌کرد.

اما جالب‌تر از همه، طراحی انگلیسی Bubble Car بود که در آن، یک گام بیشتر در راستای کاهش هزینه برداشته شد: یکی از چرخ‌های خودرو را حذف کردند تا مشمول قوانین موتور سیکلت شود و عوارض و سایر هزینه‌های قانونی نگهداری خودرو هم کاهش پیدا کند.

این خودروها به تدریج در دهه‌ی هفتاد میلادی بازار خود را از دست دادند و گفته می‌شود که ظهور خودروی مینی ماینر انگلیسی (که امروز Mini نامیده می‌شود و به شرکت BMW‌ تعلق دارد) رونق آن‌ها را کاهش داد. چون مردم دیدند که در حجم کمی بزرگ‌تر از اندازه‌ی Bubble Car، می‌توان امکانات یک خودرو کامل را تعبیه کرد.

شاید امروز دیدن لوگوی BMW روی این خودروهای بامزه، کمی شگفت‌انگیز باشد. خودروهایی که درشان از جلو باز می‌شود و داشبورد و فرمان هم با هر بار باز شدن در، حرکت می‌کند و بیرون می‌آید.

اما نباید فراموش کنیم که فقط شرکت BMW بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه از این خودروها را تولید کرد و فروخت و این تطبیق‌پذیری هوشمندانه با نیاز بازار، بخشی از نقدینگی‌ لازم برای پروژه‌های بعدی این شرکت را تأمین کرد.

امروزه یک موزه‌ی Bubble Car در انگلیس وجود دارد و البته با جستجو در گوگل می‌توانید نمونه‌های فراوانی از این نوع خودروها را ببینید.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

ثبت‌نام به عنوان کاربر آزاد متمم

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

دوره MBA

فنون مذاکره | تصمیم گیری

تحلیل رفتار متقابل | پرورش تسلط کلامی

افزایش عزت نفس | چگونه شاد باشیم

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام

The post خودروهایی به شکل حباب appeared first on متمم.