افسانه‌ی سیزیف | بی انگیزگی ناشی از انجام کارهای پوچ

در این درس می‌خواهیم یکی از نکاتی را که دن اریلی در کتاب پاداش (Payoff) مطرح کرده با هم مرور کنیم.

دن اریلی در بحث انگیزش، توجه ویژه‌ای به معنا دارد و این‌که معنا آن چیزی است که می‌تواند به ما برای انجام کارهای سخت و حتی تلخ، انگیزه بدهد.

اما تعریف معنا چندان ساده نیست. به همین علت او می‌کوشد با ارائه‌ی روایت‌های متعدد از پوچ بودن و بی‌معنایی، تصویری از معنا در ذهن ما ترسیم کند.

یکی از نام‌هایی که اریلی چند بار به آن اشاره می‌کند، سیزیف است.

بنابراین ابتدا کمی درباره‌ی سیزیف صحبت می‌کنیم و سپس به سراغ حرف‌های اریلی می‌رویم.

توضیحات کوتاهی درباره‌ی افسانه سیزیف

از میان انبوه خدایان اسطوره‌ای در یونان باستان، برخی از آن‌ها مانند زئوس، پرومتئوس و سیزیِف (Sisyphus) بیشر از دیگران به ادبیات عمومی راه پیدا کرده‌‌اند.

البته جدا از نویسندگان و شاعرانی که در هزاره‌های گذشته به سیزیف اشاره کرده‌اند، نباید نقش آلبر کامو را هم در مشهور شدن این اسطوره‌ی یونان باستان، نادیده بگیریم (کتاب افسانه سیزیف جایگاه ویژه‌ای در ادبیات قرن بیستم دارد).

افسانه‌ی سیزیف مانند بسیاری از افسانه‌های یونان باستان، روایت‌های متنوعی دارد. اما نکته‌‌ای که مد نظر ماست، تقریباً در تمام آن‌ها مشترک است.

سیزیف، با فریب دادنِ مسئولِ مرگ، از مردن می‌گریزد و ظاهراً زنجیری را که برای بستن خود او در نظر گرفته شده بود، بر گردِ تنِ مسئول مرگ می‌پیچید.

به خاطر این فریبکاری و تخلف، با هدف فرار از مرگ و زنده ماندن و جاودانگی، یک مجازات ویژه برای او در نظر گرفته می‌شود.

این‌که سنگی را با زحمت در دامنه‌ی کوهی به سمت قله بغلتاند و دقیقاً وقتی سنگ به قله رسید، دوباره به پایین بغلتد و این ماجرا جاودانه تکرار شود.

نکته‌ی کلیدی در افسانه سیزیف پوچی آن است

بی انگیزگی ناشی از کارهای پوچ

دن اریلی در نخستین فصل کتاب Payoff، به یکی از مطالعاتی که او و همکارانش در زمینه‌ی انجام کار پوچ انجام داده اشاره می‌کند (+):

تمرین و مشارکت در بحث

آیا در زندگی شخصی یا شغلی خود، تجربه‌هایی نزدیک به تجربه‌ی سیزیفی داشته‌ یا مشاهده کرده‌اید؟

در صورتی که پاسخ‌تان مثبت است، چه ایده‌هایی دارید که بشود حتی یک گام کوچک (و شاید بیشتر) از انتهای طیف فاصله گرفت و معنا را به آن فعالیت افزود؟

سری مطالب حوزه انگیزش-و-هیجان

The post افسانه‌ی سیزیف | بی انگیزگی ناشی از انجام کارهای پوچ appeared first on متمم.