فروشگاه آمازون – چهار ستاره‌ها

ما پیش از این هم هنگام بحث درباره شرکت آمازون، به ایجاد فروشگاه های فیزیکی اشاره کرده‌ایم.

از جمله این‌که به یکی از کتابفروشی های فیزیکی آمازون اشاره کردیم.

فروشگاه‌هایی که امروز تعداد آن‌ها به تدریج به بیست عدد نزدیک می‌شود.

اما به نظر می‌رسد تلاش آمازون برای حضور فیزیکی، فراتر از چند تصمیمِ موردی است و این شرکت قصد دارد با سنجشِ انواع شیوه‌های حضور فیزیکی، مناسب‌ترین شیوه‌ی بیرون گذاشتنِ پا از دنیای اینترنت و وب را بیابد و به‌کار بگیرد.

در حال حاضر، آخرین اقدامِ آمازون در این راستا، تأسیس یک فروشگاه فیزیکی در نیویورک به اسم فروشگاه چهار ستاره (یا چهار ستاره‌ها) است.

فروشگاه آمازون برای محصولات چهار ستاره

ظاهر این فروشگاه – خصوصاً در مقایسه با کتابفروشی فیزیکی آمازون – اقدام چندان متفاوتی به‌نظر نمی‌رسد.

اما یک ویژگی‌ِ ظاهراً کوچک، تفاوتی نسبتاً بزرگ ایجاد کرده است:

در این فروشگاه، صرفاً اجناسی فروخته می‌شوند که از مشتریان بیش از چهار ستاره دریافت کرده باشد.

دائماً اعلام می‌شود که آمار تعداد کسانی که رأی آن‌ها در ارزیابی دخیل بوده و متوسط امتیاز آن‌ها چقدر است.

مثلاً در نخستین روزها اعلام شد که اجناس فروشگاه به طور متوسط ۴.۴ امتیاز از یک میلیون و هشتصد هزار نفر دریافت کرده‌اند.

البته فروشگاه آمازون در همه‌جا قانون چهارستاره را رعایت نکرده و مثلاً در برخی مواردی که محصولاتی تازه یا دارای استقبال فزاینده وجود دارند (New & Trending Products)، مستقل از نظر مشتریان و کاربران، این محصولات در فروشگاه عرضه شده‌اند.

همه‌ی این مثال‌ها، به یک اندازه به اصل رویدادِ فروشگاه آمازون نزدیک نیستند. اما کمک می‌کنند تفاوت فروشگاهِ فیزیکیِ موازی با فروشگاه آنلاین و فروش فیزیکی محصولاتِ برتر را بهتر درک و تصور کنیم.

ضمن این‌که ممکن است ایده‌های بهتری در زمینه‌ی نقاط قوت و ضعف این استراتژی در ذهن‌مان شکل بگیرد.

سری مطالب حوزه شرکت آمازون

The post فروشگاه آمازون – چهار ستاره‌ها appeared first on متمم.